Må samordne digitaliseringsarbeidet

Byggenæringen blir av mange karakterisert som en digital sinke. Til en viss grad kan nok dette stemme, men det finnes jammen også en rekke gode eksempler på det motsatte.

En digitalisering innen næringen kan materialisere seg på flere måter – men felles for denne utviklingen er selvsagt at man finner smartere måter å jobbe på gjennom nye tekniske hjelpemidler.

Vi snakker ikke her om en revolusjon som vil snu opp ned på alt - men det å ta i bruk nye digitale løsninger vil opplagt kunne effektivere en rekke prosesser gjennom å jobbe smartere samt at det blant annet gir nye muligheter i kundekontakten og ikke minst bedre samhandling mellom aktørene i kjeden.

Det er ikke én vei som leder til digitaliseringsmålet, man kan gå en rekke mulige retninger – og de ulike aktørene i kjeden har selvsagt også ulike tilnærminger til å nå sine mål.

De er likevel en ting de alle har felles – det er ikke enkelt å få byggenæringen opp i eliteserien i digitaliseringsarbeidet om man ikke jobber sammen. Enkeltbedrifter kan ikke løfte næringen alene – de ulike leddene i kjeden må sammen løfte i flokk om man skal komme dit man ønsker.

Det finnes en rekke dyktige virksomheter som er kommet langt i sitt arbeid med å ta bruk de digitale løsningene. På Byggevaredagen fortalte flere av disse villig av sine erfaringer så langt, og det var nok mange salen som kunne hente gode erfaringer å ta med på veien fra innleggene til Odd Arne Walbækken i Coop og Jon-Olav Sigvartsen i Norgeshus JOS Bygg– som for alvor har tatt i bruk tekniske hjelpemidler i sin daglige drift.

Byggenæringen må bli enda flinkere til å dele denne typen informasjon og erfaringer. Få andre steder enn innen digitaliseringen gjelder regelen om at man gjøre hverandre gode. Det hjelper ikke om ett ledd er rustet for fremtiden om resten av kjeden henger igjen i fortiden. Her må næringen sammen løfte seg frem, og det er dessverre flere ledd i kjeden som har et stykke å gå fortsatt. Men det kommer seg, og det har skjedd mer de siste par årene enn de ti foregående.

Det er likevel slik at vi bare skraper på overflaten. De viktigste endringene vil utløses av nye teknologier vi i dag ikke kjenner til og av at markedet går i en retning vi i dag ikke evner å se. Disse endringene skjer raskt, og det gjelder å hegne på i utviklingen. Husk at dagens tenåringer snart er de viktigste kundene og premissgiverne for byggenæringen. De har et helt annet forhold til den tekniske hverdagen enn de som vokste opp før internett eller i smarttelefonens tidlige barndom.

Det er også viktig å huske på at dette ikke er noe som skjer i fremtiden. Som Bengt Herning sa på Byggevaredagen torsdag: «Den digitale omstillingen er noe vi er inne i nå, og ikke noe som ligger foran oss.»