Den nye hovedflyplassen «Berlin Brandenburg Willy Brandt» skulle åpne 3. juni 2012, men hittil har ingenting skjedd. På folkemunne kalles den store plassen foran oppkjørselen «Den himmelsk freds plass». Foto: Terje I. Olsson

Riksrevisjonen hudfletter flyplassutbygging

Etter sju måneders tautrekking ble Riksrevisjonens rapport om den planlagte hovedflyplassenen Berlin/Brandenburg omsider offentliggjort torsdag. Dagen etter kunngjorde statsadvokaten at de vil vurdere om det foreligger straffbare forhold.

Berlin Brandenburg

* Ny hovedflyplass for Berlin er under bygging i kommunen Schönefeld på grensen til Berlin i delstaten Brandenbrg.

* Passasjertallet over Berlins nåværende to flyplasser var i fjor 29,5 millioner. Den nye flyplassen er dimensjonert for 24 millioner pax/ år.

* Utbyggingsselskapet er organisert som et privat aksjeselskap (GmbH), Flughafen Berlin Brandenburg GmbH (FBB) , med delstatene Berlin og Brandenburg med hver 27 prosent eierandel og den tyske forbundsstat med 36 prosent.

* Flyplassen skulle vært åpnet en rekke ganger. Den viktigste åpningsdatoen var satt til 3. juni 2012. Nå håper man på en åpning i 2017 eller 2018.

* Kostnadene var i 2009 beregnet til 2,83 milliarder euro, men er nå anslått til 5,4 milliarder. Det regnes med vesentlige økninger utover dette.

Det er en nær knusende kritikk av hele byggeprosjektet «Ny hovedflyplass for Berlin» som kommer fra Riksrevisjonen i delstaten Brandenburg (LRH). På 403 sider går LRH igjennom de viktige årene 2010 til 2013, som omfatter den avlyste åpningen i juni 2012. Bare innholdsfortegnelsen alene er på 16 sider.

Lenge holdt man fast ved at hovedårsaken til at åpningen av flyplassen i juni 2012 måtte utsettes, var problemer med ventilasjonsanlegg og brann- og røykporter. Der hadde man sikkert problemer nok, men LRH-rapporten viser at det sviktet på en lang rekke andre punkter også.

56,2 prosent fungerte

Så sent som 8. mai, da man avsluttet driftsprøvene foran åpningen den 3. juni, var flyplassen ifølge LRH bare til 56,2 prosent fungerende. Informasjonstavler og check-in-skranker fungerte ikke. Av 102 gates fungerte bare 26 i en viss grad. Videoovervåking, nødalarmsystem og adgangskontroll var bare delvis i orden.

I tillegg til røyk- og brannvarsling og mangler ved brannportene og feil ved bagasjehånteringen, var også fastsatte krav om støydempende tiltak rundt flyplassen og i flyrutetraséene neglisjert.

– Dette er en krimi, sier CDU-politikeren Sven Petke ifølge lokalavisen Potsdamer Neueste Nachrichten.

Kritisk til politikerne

Og Brandenburgs Riksrevisjon LRH er spesielt kritisk til at politikere i så store grad var representert i utbyggingsselskapets generalforsamling ( Gesellschafter versammlung) og representantskap ( Aufsichtsrat ). Styreleder var tidligere Berlins daværende regjerende borgermester, Klaus Wowereit, mens Brandenburgs statsminister Matthias Platzeck var nestleder. Begge tilhører det sosialdemokratiske partiet SPD, men også alle de andre partiene var rikelig representert i flyplasselskapets styrende organer.

Mens Riksrevisjonen er varsom med å bedømme politikernes mulige kompetanse for å styre denne typen byggeprosjekter, er LRH desto mer tydelig i sin kritikk av at politikere ikke har tid til å utføre så tunge verv. LRH har gått gjennom samtlige møter i generalforsamling og representantskap, og kommer til at generalforsamlingen, der alle viktige og kostnadskrevde vedtak må fattes, bare hadde ti møter i perioden 2010 til 2013. I alt satt generalforsamlingen sammen i litt over to timer. Det korteste møtet varte i to minutter, ifølge Riksrevisjonen.

Fire møter i året

Tilsvarende er for representantskapet, der også de ansatte er representert. Fram til våren 2012, da åpningen måtte avlyses og skyves bokstavelig talt ut i det blå, holdt representantskapet kun de lovpålagte fire, årlige møtene. Spesiell kritikk retter Riksrevisjonen mot Brandenburgs finansministerium, som var representert både i generalforsamlingen og representantskapet, for ikke å ha gjort jobben sin.

Som følge av kritikken har Brandenburg valgt å trekke alle toppolitikere ut av styreorganene for flyplassutbyggingen, mens Berlin holder fast på den linje de har fulgt, og nåværende regjerende borgermester i Berlin, Michael Müller, leder nå FBBs representantskap.

Ville hindre offentliggjøring

Rapporten fra LRH var ferdig i juni ifjor, men politikerne ønsket ikke at den skulle offentliggjøres. Siden utbyggingsselskapet er organisert som et privat aksjeselskap (som et tysk GmbH) var man ikke forpliktet til å følge hverken offentlighetslov eller bestemmelser om offentlig innsyn. Siden Riksrevisjonen selv erklærte at de ikke hadde noe imot offentliggjøring, og deler av rapporten begynte å lekke ut i mediene i januar, ga man likevel etter og friga hele rapporten torsdag i forrige uke.

Flyplasseksperten Thomas Rautenberg sier til radiokanalen RBB at det han betegner som «GmbH-trikset» (AS-trikset) gjør at topp-politikerne effektivt hindrer innsyn i store og kostbare prosjekter. Ikke en gang politikerne i parlamentene i Berlin og Brandenburg får innsyn i for eksempel prosjektet businessplan. Det hele styres av noen få politikere som sitter i FBB-styret og møter i utbyggingsselskapets generalforsamling.

Statsadvokaten melder seg på

Flyplass-skandalen i Berlin har lenge preget mediebildet og rystet en hel bygg- og anleggsbransje. Man er altså vant til litt av hvert. Likevel har Riksrevisjonens rapport vakt stor oppmerksomhet. Allerede fredag forlangte statsadvokaten i Cottbus (i delstaten Brandenburg) å få oversendt rapporten for å kunne vurdere om det foreligger straffbare forhold. Det er likevel ingen som tror at rapporten får noen som helst konsekvenser.

Riksrevisjonen skriver selv at de ikke finner grunnlag for å kunne hevde at det har foregått noe straffbart, og politisk er det ingen som kan bringe saken fram for en domstol. Berlin styres av en koalisjon av sosialdemokrater og kristligdemokrater, i Brandenburg er det en koalisjon av sosialdemokrater og venstrepartiet Die Linke og den tyske forbundsregjering med Angela Merkel er en koalisjon av kristligdemokrater og sosialdemokrater.

De har alle sine interesser å ivareta, og stort sett er de sammenfallende.