Folk må ta til vettet

Denne helga ble Sør-Norge for første gang i vinter rammet at et skikkelig snøfall. Da kom også ulykkene.

Rapporter fra ulike deler av landet tyder på at biler og vogntog nærmest har ligget strødd rundt de ulike veistrekningene. Mange av disse ulykkene førte kun til materielle skader, og noen praktiske utfordringer for dem det gjelder – men vi ser også ulykker med tragiske utfall på det glatte føret.

De mange ulike ulykkene viser med all tydelighet at vi nok ikke er så flinke til å kjøre bil på vinterføre som vi kanskje tror. Når veien er full av snø er det jo ikke slik at vi kan dundre på med samme hastighet som om det var bart sommerføre. Man har langt fra samme kontrollen over bilen på vinterføre som på sommeren – og da må man tilpasse farten deretter. Dessverre er det ikke alle som ser det slik. Jeg kjører hver dag tur-retur mellom Romerike og Oslo på E6 – og selv på dager med glatt kjørebane og med høy snittfart i høyrefelt, suser bilene i venstre felt forbi i 120 km/t og mer. Da er det ikke rart det innimellom går galt, og at det oppstår farlige situasjoner samt kaos for medtrafikantene.

Det er derfor lett å forstå frustrasjonen til operasjonsleder Petter Olausson i Øst politidistrikt, som sa til NTB at f olk nå må skjerpe seg.

På dager med store snøfall vil det ofte være svært vanskelig å holde selv hovedveiene i tilfredsstillende stand. Brøytebilene går i shuttletrafikk, men med været vi har sett i helgen, med lave temperaturer, mye snø og vind - er det naturligvis en utfordring for brøytemannskapene. For de mindre prioriterte veiene er det en enda større utfordring.

Dermed blir det selvsagt opp til hver og en å gjøre en risikovurdering på føret og tilpasse farten deretter. Det heter i vegtrafikkloven at «Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet». Det er dessverre veldig mange som ikke tar hensyn til nettopp dette i trafikken.