Lufthavnsjef: – Rygge lufthavn legges ned dersom flyskatten innføres

Dersom den nye flyskatten blir innført, vil det bety at Moss Lufthavn Rygge må legge ned, sier lufthavnsjef Pål Tandberg.

Dersom lufthavnen i Østfold må legge ned virksomheten, betyr det at 1.000 arbeidsplasser går tapt i Mosseregionen.

– Dette er dramatisk for regionen som i utgangspunktet i lang tid har slitt med «industridød» og har et betydelig underskudd i antall arbeidsplasser, sier Tandberg til Aftenposten.

Ryanair har allerede varslet om konsekvenser i form av redusert trafikk og tapte arbeidsplasser ved innføring av flyskatten. Ryanair er den dominerende aktøren på Moss Rygge lufthavn og har allerede redusert rutenettet sitt fra Østfold-flyplassen betydelig.

– Ikke bærekraftig

Tandberg mener pristillegget på 88 kroner vil føre til redusert trafikk, siden lavprisselskapene er meget sensitiv for prisøkninger. Han sier en innføring av ny passasjeravgift på 88 kroner vil gjøre at Ryanair flytter ruter ut av Norge til mer konkurransedyktige lufthavner, mens klimapåvirkningen blir uendret.

– Får vi mindre trafikk enn i dag, er ikke det bærekraftig, dagens volum er et minimum for et nullresultat for oss, sier han.

Rutekutt

De første rutekuttene som følge av den nye flyskatten, har allerede kommet på Sandefjord lufthavn Torp, opplyser flyplassens markedssjef Tine Kleive-Mathisen.

Det ungarske flyselskapet Wizzair, som er en stor aktør på Torp, har meddelt flyplassen at det legger ned ruten mellom Torp og Tuzla i Bosnia-Hercegovina, og kutter antall avganger til Gdansk i Polen. Dessuten har Widerøe meldt at selskapet fjerner helt sin sommerrute fra Torp til Bodø og Evenes.

Venstres finanspolitiske talsmann Terje Breivik sier det skal mye til at ikke avgiften blir innført fra 1. april, men oppfordrer lufthavnen til å komme med innspill i høringsrunden saken skal ut på og vise dokumentasjon på at avgiften får de konsekvensene selskapet nå sier den vil få.