På jobb for en tryggere hverdag

Selv om det er gjort mye for å bedre på ulykkestallene i byggenæringen må vi bare erkjenne at vi er blant verstingene på ulykkesstatistikken.

I fjor døde 14 personer på jobb i bygg og anlegg – og langt flere ble alvorlig eller lettere skadet. Det betyr at jobben med å forbedre HMS-tallene langt fra er gjennomført.

Selve arbeidsprosessene gjør det vanskelig å eliminere risikoen helt og holdent innen i byggenæringen. Risikoelementene er mange og tempoet høyt blant de ansatte. Dette innebærer at mye kan gjøres for fysisk å hindre ulykker – men mye må selvsagt også gjøres for å bedre holdningene. Og det gjelder både holdningene til de som styrer prosjektene fra kontorene og selvsagt de som utfører selve jobben ute på byggeplass.

Vi går nå inn i den virkelige høysesongen i næringen. Det betyr at det vil skje flere ulykker fremover – forhåpentligvis ingen med dødelig utfall. Statistikken sier likevel at dette vil komme før eller senere.

Derfor er det også viktig at entreprenørselskapene og deres leverandører nå setter ekstra fokus på HMS-arbeidet. Vi går også mot høysesong for de faste HMS-ukene – dagene da HMS-aspektet løftes ekstra opp for alle ansatte i de ulike virksomhetene. Dette er med på å øke bevisstheten rundt de ulike risikoelementene – og mange setter også ekstra fokus på noen momenter. Tidligere har dette typisk vært fallulykker og lignende. Skanska vil blant annet i sin HMS-uke denne gangen jobbe med å planlegge for å fjerne de seks dødsrisikoene fra alle sine prosjekter. De vil også nå innføre nye krav om bruk av lift.

Man kunne selvsagt ønske at dette HMS-fokuset kunne vært løftet opp slik hele tiden. Slik vil det jo ikke kunne fungere i praksis, men derfor blir det ekstra viktig for både de som jobber mot HMS i de ulike selskapene, men aller mest at de ansatte hele tiden har målet om å komme seg trygt hjem som det aller viktigste. Blir hovedfokus å klare å støpe litt ekstra og på andre måter tøye strikken noe mer, selv om man innerst inne vet at det går på sikkerheten løs – da vil problemene også komme.

De ulike selskapene må selvsagt jobbe så mye de kan med å lage fysiske hinder for at ulykker skal kunne skje, men det er holdningene som er nøkkelen til å få en bedring i statistikken. For selv om mye bra er gjort – er vi langt unna en nullvisjon.

For virkelig å få en bedring i utviklingen er det nok også helt avgjørende at det blir en enda bedre deling på informasjon når en ulykke inntreffer mellom de ulike aktørene i næringen. En slik informasjonsflyt vil kunne hindre at ulykker skjer igjen, ikke minst i forhold til endring av rutiner som ikke fungerer optimalt. Her er man også i full gang med et slikt arbeid gjennom HMS-charteret. Vi håper virkelig næringen følger opp dette arbeidet – også utover det som blir sagt i festtalene.