Næringspolitisk kommentar: - Nye tunneler under Oslo NÅ

Vi er helt på linje med NHO som foreslår at det bygges to nye tunneler gjennom sentrum av Oslo, en for tog og en for T-bane. Kostnadene anslår NHO til mellom 25 og 30 milliarder kroner.


Næringspolitisk redaktør Per Helge Pedersen i Byggeindustrien.

Da kan fem av T-banelinjene få femminuttersruter. Dette vil gi en baneavgang fra Helsfyr oftere enn hvert minutt. Det er i tråd med hva Ruter tenker. Deretter vil NHO øke antall busspassasjerer hvert år fra 170 til 270 millioner, skriver Aftenposten.

For min del er jeg nettopp kommet hjem fra Hong Kong. De har et fantastisk tunnelbanesystem. Nå er Hong Kong betydelig større enn Oslo, men måten man har løst trafikkproblemene på i trange Hong Kong er likevel imponerende. I Hong Kong er det i tillegg bygget opp store underjordsanlegg med store kjøpesentra og andre servicetilbud.

I Oslo kan man også utnytte undergrunnen langt bedre enn i dag. Om man også tillater å bygge høyere enn i dag, kan langt flere mennesker kunne reise kollektivt i stedet for å kjøre bil fra forstedene. Nå ønsker vi ikke noe Hong Kong-bebyggelse i Oslo, men å utnytte tomtegrunnen og underjorden bedre enn hva vi gjør i dag vil være til stor fordel også i hovedstaden vår.

Bussene skal også komme lettere frem hvis NHO får det som de vil, med flere kollektivfelt og med økte restriksjoner på privatbilisme, blant annet gjennom rushtidsavgift for bilister, skriver Aftenposten.

Vi støtter også NHOs ønske om ny Fornebubanen og T-bane til sykehuset Ahus i Lørenskog. Ellers er det utrolig at ikke kommunene rundt Oslo har tillatt tettere utbygging rundt knutepunktene.

Vi synes ellers tanken om S-bane rundt Oslo er god. Det skjer en enorm teknologisk utvikling når det gjelder nye transpostmidler som kan utnytte skinnegangen bedre enn de tradisjonelle togene.

Får vi fortgang i Intercity-utbyggingen – og får vi en moderne toglinje til Hønefoss står vi bedre rustet til å møte den befolkningseksplosjonen som kommer rundt hovedstadsområdet. Men det det haster aller mest med er nye tunneler under Oslo. Kommer ikke de vil vi om få år ha en enorm kollektiv-kork i hovedstaden.