Illustrasjonsfoto.

Gjestekommentar: - Byggebransjens leveranseutfordring med BIM

Bygg-, anleggs- og eiendomsbransjen står foran en stor utfordring når nye typer it-verktøy skal leveres på nye måter. De færreste kan i dag levere BIM på en praktisk måte til byggeplass.

Stig Valderhaug

Av Stig Valderhaug, leder for Firstpoint Oslo og administrerende direktør i NTI CADcenter Halvor Jensen

Halvor Jensen

Bygg-, anleggs- og eiendomsindustrien står foran en stor omlegging når prosjekt og rehabiliteringer skal baseres på digitale tegninger. Med BIM-programvare skal alt vises i 3D-modeller, noe som skal gi bedre samspill, færre feil og bedre beslutninger. Blant resultatene er at papirmengden reduseres og prosesser blir

bedre fra første spadestikk til forvaltning, drift og vedlikehold. Det finnes BIM for alle fagfelt, og de smarteste kombinerer modellene til tverrfaglige løsninger. Uten dette mister man samhandlingsperspektivet og de største fordelene.

Kan man levere til alt?

Selv om dette høres forlokkende ut, og kostnadsbesparelsene kan bli store, er det ett stort skjær i sjøen.

BIM er programvare som krever mye av maskinen den kjører på. Tegninger og planer utvikles på arbeidsstasjoner hos ingeniører, men siden alt skjer på lokale maskiner på en fysisk kontorplass er det vanskelig med samhandling og ikke minst sikre at oppdaterte planer og tegninger kommer ut til de som trenger det på byggeplass. Det er naturligvis ikke gunstig/mulig å ta med seg tunge arbeidsstasjoner ut på byggeplass, og ikke er det et miljø som er særlig egnet sensitive maskiner. Å dra med seg tegninger på en stasjonær maskin som flere skal se på, og gjøre endringer i der og da, er heller ikke spesielt gunstig. Løsningen er snarere et system der man kan sikre at tegninger leveres til de som behøver dem, uansett enhet (telefon, nettbrett, pc) og at endringer kan fortløpende plottes inn i systemet slik at siste versjon alltid er tilgjengelig for arbeidsgruppene.

Forstå utfordringen

Det er viktig å forstå at det ikke er en enkel sak å levere programvare til alle typer maskiner. Investeringen er større enn kun innkjøpsprisen på en iPad. Kravene og behovene som dagens it-eksperter må svare på er enorme. Teknologien er i større endring enn noen gang. Nye former for tjenester må være smidige, sikre, integrert på tvers av virksomheten og skreddersydd teknologikyndige brukere. Dette på it-budsjetter som nødvendigvis ikke samsvarer med utfordringene og mulighetene.

Det er ikke praktisk mulig på en god måte å knipse med fingrene og gjøre avanserte applikasjoner tilgjengelig på ett nettbrett. Det krever større endringer på selskapets servere med programvare som gjør at alt skjer i datasenteret, for så å sende skjermbilder til valgfri enhet. Ved at alt prosesseres på sentrale maskiner kan man på en god måte bruke ett brett på byggeplass, og fortløpende gjøre endringer som straks blir tilgjengelig for alle som er avhengige av tegningene.

Bra for fremdrift, og for HR

Statsbygg ligger i front med dette. De kan levere sine tyngste og mest båndbreddekrevende programmer til ansatte, konsulenter og grupper uavhengig av tid, sted og enhet. Selv om prosjektet er i en tidlig fase er vi trygge på at hele verdikjeden rundt etaten på sikt vil merke enorme fordeler fra dette. It-avdelingen kan håndtere alle programmer i datasenteret fremfor på hver arbeidsstasjon. Dessuten kan ansatte og eksterne parter som arkitekter og ingeniører lettere få tilgang til de tegningene og modellene de behøver, uansett hvor de befinner seg. Fordelene vil også merkes på ansattes og konsulenters tilfredshet med arbeids- og oppdragsgiver. Undersøkelser og sunn fornuft tilsier at dette øker brukernes tilfredshet med arbeidsgiver, de får bedre balanse mellom jobb og fritid og blir mer produktive. Det finnes med andre ord få rasjonelle argumenter mot å tenke nytt for å sikre bedre fremdrift, oppnå økt kvalitet i gjennomføringen og tilby fremtidsrettede verktøy som gjør virksomheten til en foretrukken aktør i et sterkt konkurranseutsatt marked.