Avdelingssjef Ole Gunnar Honningsøy i Norsk Byggtjeneste. Foto: Norsk Byggtjeneste

Byggevarekjedene venter digital handelsboom

Det satses på digital handel hos byggevarekjedene i påvente av en sterk forventet økning.

Det skriver Norsk Byggtjeneste i en pressemelding torsdag.

De store byggevarekjedene forventer økt digital handel, og satser for fullt på å ta i bruk digital informasjon for å effektivisere egne driftsprosesser. Sammen med Norsk Byggtjeneste og GS1 Norway har kjedene utviklet et spesialdesignet kompetansekurs for sine leverandører.

– Et banebrytende samarbeid hvor vi i felleskap har utviklet kompetansekurs med praktisk bruk av grunndatainformasjon og elektronisk samhandling ispedd temaer som endringsledelse og fremtidig utvikling, sier avdelingssjef Ole Gunnar Honningsøy i Norsk Byggtjeneste.

Byggevarekjedene har i flere år arbeidet med effektiviseringstiltak og kvalitetssikring av grunndata, skriver Norsk Byggtjeneste i pressemeldingen.

– Gjennom dette fellesinitiativet forteller de nå sine leverandører hvordan de selv bruker informasjonen og hvorfor kvaliteten på informasjonen er så viktig. Samtidig inviterer kjedene leverandører til økt digital samhandling til begge parters beste, opplyser Honningsøy.

I slutten av mai inviteres det til kurs om digital byggevarehandel i GS1 Smart Centre på Bryn i Oslo, heter det i pressemeldingen.