Svein Bjørberg. Foto: Sindre Sverdrup Strand

Multiconsult vant Oscar

Forskningsrådet har gitt tilsagn til forsknings- og utviklingsprosjektet «Oscar - Verdi for eier og bruker av eiendom - hva kreves i tidligfase og gjennomføringsprosess?»

Det skriver Multiconsult i en pressemelding fredag.

Oscar er et prosjekt initiert av Multiconsult, og har en rekke aktører med seg fra næringen. Både eiere, byggherrer, arkitekter, rådgivere, entreprenører samt NTNU, Sintef Byggforsk og Norges Bygg og Eiendomsforening går inn som partnere. Prosjektet skal gå over fire år fra 2014-2017, og har en foreløpig ramme på rundt 15 millioner kroner.

– Prosjektet er en erkjennelse av sammenhengen mellom hvordan vi utformer og drifter våre nærings- og yrkesbygg og verdiene virksomhetene som bruker disse arealene produserer, sier FoU-leder Svein Bjørberg i Multiconsult.

Hvorfor Oscar

Navnet Oscar er valgt etter den berømte irske forfatteren Oscar Wilde, som på spørsmål om hva som kjennetegner en kyniker svarte:«En mann som vet prisen av alt og verdien av ingenting».

Utviklingsprosjektet skal bidra til økt verditankegang i byggebransjen.

Hensikten med Oscar er, ifølge pressemeldingen, å utvikle kunnskap, metoder og analyseverktøy som muliggjør optimalisering av utformingen av bygg. På den måten kan bygget bidra til god verdiskapning for eiere og brukere gjennom dets levetid. Målet er å oppnå bærekraftige byggverk som skal fungere godt for sitt formål over tid, med minst mulig ressursbruk.

– For å oppnå optimalisering av bygg er man avhengig av kompetente aktører. Dette gjelder både hos eiere, brukere, arkitekter, rådgivere og entreprenører som har gode verktøy for beslutningsstøtte, og som kan kommunisere dette i prosjekter og prosesser, sier Bjørberg.

Disse spørsmålene skal Oscar finne svar på:

Hva kreves av kunnskap om bygg i bruk?

Hvordan kan kunnskapen implementeres i tidligfaseplanleggingen?

Hvordan kan man sikre at intensjoner og ambisjoner ivaretas gjennom planlegging, prosjektering, bygging, idriftsettelse og drift?

Hvordan kan ulike gjennomføringsmodeller støtte opp om verdiskaping for eier og bruker?