Spenstige bussplaner

Det jobbes for tiden med planer om å legge en ny bussterminal over Oslo S. Dette er både et spennende og fornuftig konsept.

Det er selvsagt store fordeler i å samlokalisere bussterminalen med Oslo S, og skape et skikkelig kollektivknutepunkt i byen. Tett inntil området ligger også viktige lokasjoner for både trikk og T-bane, og man vil da må mulighet til å kunne skape et unikt tilbud til de reisende. Det er også fornuftig å utnytte de gode tomtearealene på stedet best mulig.

Ulempen er at det vil bli et komplisert arbeid som ville måtte gjennomføres. Her vil både arkitekter, rådgivere og entreprenører få en skikkelig utfordring. Det er selvsagt umulig å bygge en bussterminal over deler av Oslo S uten at dette vil påvirke togtrafikken. Dermed vil det bli mye buss for tog for de reisende i en byggeperiode. I området er det også til dels store utfordringer i grunnen som må løses. Prislappen vil også bli betydelig. Estimerte kostnader ligger på 2,9 milliarder kroner. Det vil vel ikke overraske om denne skulle stige.

Det var en rapport som kom i forrige uke som konkluderte med at man skal jobbe videre med forslaget om ny bussterminal over Oslo S. Det er vi glade for. Løsningen med Oslo bussterminal fungerer langt fra optimalt i dag. Med en samlokalisering vil man kunne få et langt mer fleksibel løsning for de reiende. Det er Jernbaneverket, ROM Eiendom, Ruter, Bymiljøetaten, Statens vegvesen og Akershus fylkeskommune som har vært involvert i arbeidet med rapporten. Nå skal PBE lage et planprogram som vil gi utgangspunkt for det videre arbeidet.

En realisering av et slikt konsept vil måtte bli et spleiselag mellom flere ulike aktører. Det burde være fullt mulig å finansiere dette prosjektet som vil bli viktig for den videre utviklingen av byen. En bussterminal samlokalisert med Oslo S vil kunne lette en travel hverdag for mange mennesker. Da må man tåle en hektisk byggeperiode med de ulempene det medfører. Nå skal det bli spennende å se om det er teknisk gjennomførbart. Vi håper rådgiverne finner frem til gode løsninger på utfordringene. Gevinstene er så store for samfunnet, at om prosjektet er teknisk gjennomførbart – så bør det absolutt realiseres.