Spuntrørene har fått ny funksjon. - Rørene fungerer som søyler og skaper et transparent skille mellom gang- og sykkelveg og biltrafikken i rundkjøringen. Foto: Emilie Gynnild/Statens vegvesen

Rør minner om kvikkleiregropa på Møllenberg

Ved rundkjøringa på rv. 706 på Nyhavna i Trondheim er det montert en rekke rør. Hva er dette?

- Det er endestykker av stålrørspuntene, som ble brukt for å bygge Strindheimtunnelen. Rørspuntene viser frem ingeniørkunsten som ligger gjemt under jorda, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen i prosjekt E6 Trondheim - Stjørdal til vegvesen.no. Ellers ville den være helt usynlig etter ferdigstilling av prosjektet.

Rørspunt for første gang i verden

Strindheimtunnelen ble i 2010-2014 bygd gjennom 20 meter dyp kvikkleire under den gamle bebyggelsen på Møllenberg, og blir en del den nye innfartsåren til Trondheim nordfra.

- Støtteveggene i byggegropa måtte være svært stive, helt tette og ha en sterk og tett overgang til berget under leira, sier byggeleder Anders Beitnes. Dette ble oppnådd med en ny type spuntrør som ble boret cirka to meter ned i berg. På hvert rør sto det en ringkrone som kom i inngrep med en stor, innvendig bormaskin når den begynte å bore i berg. Hver ringkrone hadde en verdi på 30 000 kroner, og ligger igjen i hullet. Ringkrona var laget med litt større diameter enn rørene, slik at tettelåsene, som du ser fastsveiset langs rørene, kunne skyves ned i berget og det hele kunne støpes fast.

Dette prinsippet ble her benyttet i stor skala for første gang i verden. Prinsippet ble utviklet i felleskap mellom de utførende bedriftene NCC, Hallingdal Bergboring, Ruuki og Atlas Copco. Se videoklipp Borer i kvikkleira.

Transparent skille mellom biler og gående

Spuntrørene har fått ny funksjon. - Rørene fungerer som søyler og skaper et transparent skille mellom gang- og sykkelveg og biltrafikken i rundkjøringen, sier landskapsarkitekt Erika Klein. Dermed blir gangstrekningen fra Pirbrua til Jernbanebrua mer variert og trivelig, spesielt når belysning og klatreplanter ved rørspuntene blir montert og plantet. I tillegg viser rørene til den sammenhengende ganglinjen på nord- og sørsiden av jernbanebrua, slik at brua virker litt mindre som en visuell barriere, sier Erika Klein i Statens vegvesen. Hun jobbet med prosjekt E6 Trondheim - Stjørdal og planla utformingen av veganlegget og Strandveiparken i sin tidligere jobb i Multiconsult.

Arkitektonisk utforming gir gode reiseopplevelser

Statens vegvesen har en strategi for arkitektonisk utforming av veganlegg som skal fremme god stedsutvikling og skape et positivt bilde av Norge. Når riksveg 706 gjennom Strindheimtunnelen åpner for trafikk senere i år blir krysset på Nyhavna folks første møte med Trondheim sentrum for de som kommer nordfra.

- Her skapes førsteinntrykket av byen, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen. Natursteinsforblending av murene på begge sider av jernbanen brukes for å gi anlegget et mykere preg. Sidearealet til veganlegget blir parkmessig opparbeidet med beplantning og granittstein. Rådgivere i ulike planfaser har vært Multiconsult og Plan Arkitekter. Grøntarbeidene utføres av firmaet Din gårdsplass.