Ny giv i Byggmakker

I helgen var nærmere 700 ansatte, leverandører og samarbeidspartnere samlet til Byggmakker Forum 2013 på Gardermoen. Samtidig som Byggmakker feirer sitt 50 års jubileum er det nå også en ny giv i byggevarekjeden.

Byggmakker har vært gjennom et par turbulente år, men nå begynner brikkene å falle på plass.

Adm. dir. Knut Strand Jacobsen sier man fra 1. januar 2014 vil få se et nytt Byggmakker.

Vekst
– I tillegg til en svært gledelig utvikling når det gjelder inngåelse av nye medlemsavtaler, opplever vi nå også at vi tar markedsandeler og har fått en mer bærekraftig drift. Per september hadde Byggmakker en total akkumulert vekst på 2,2 prosent foran markedet, og det er spesielt gledelig at vi i september slo markedet med hele 9,4 prosent på proffomsetningen, sier  Jacobsen.

I fjor måtte selskapet bokføre store tap i regnskapet, men i år regner han med at selskapet vil gå i null og de skal tjene penger neste år.

- Vi skal ta markedsandeler, som skal sikre oss en solid vekst, slår Jacobsen fast. Som et ledd i satsingen ligger det også verving av nye kjedemedlemmer.

En stor del av denne veksten skal komme innen proffmarkedet.

- Vi er allerede veldig tungt til stede innen denne delen av markedet, men vi intensiverer nå proffsatsingen samt fokuset på storkundene, legger Jacobsen til.

Nye avtaler
Den siste tiden har han også landet nye langsiktige avtaler med flere av de tunge aktørene i kjeden, og han håper flere vil signere i løpet av helgen.

– Vi er nå i ferd med å sikre samarbeidet i kjeden for fremtiden og vil fremstå som både sterk og lønnsom for alle kategorier medlemmer, sier Jacobsen.

En rekke av Byggmakker samt 47 av de viktigste leverandørene er til stede på samlingen denne helgen. Og selv om de skal feire 50 år i drift, er det fremtiden som står i fokus.

– Med godt over halvparten av medlemmene om bord, og med flere på vei, har vi sikret et volum som gjør at vi kan fortsette den positive utviklingen av kjeden i flere år fremover. Ambisjonen vår er å beholde posisjonen som den beste og mest lønnsomme byggevarekjeden for selvstendige byggevareforhandlere, sier Jacobsen.

Byggmakker har det siste året gjennomført en rekke effektiviseringstiltak for å øke lønnsomheten og styrke driften.

– Vi er i ferd med å redusere antall selskaper fra fem til ett, og er derfor nå et slankere og mer strømlinjeformet selskap. I tillegg til at vi jobber smartere. Vi har blant annet hatt en kritisk gjennomgang av grossisten gjennom sortiment og verdiskapende aktiviteter i vår egen kjede. Dette er faktorer som samlet har spilt positivt inn i drøftelsene med medlemmene våre, sier Jacobsen.

Selger egeneide butikker
Ifølge Jacobsen vil Byggmakker i fremtiden ha en mye klarere arbeidsdeling mellom medlemmene og kjeden.

– Medlemmene vil få hovedansvar for drift, utvikling og lokal vekst. Sentralt vil kjeden fokusere på tre kjerneområder, og ikke noe annet. Vi skal sikre optimale innkjøp, være best på markedsføring og bidra med verdiøkende tjenester. Det siste innebærer blant annet medlemsstøtte på for eksempel IT. I tillegg har vi som klar ambisjon om å styrke oss igjen i markedet når det gjelder nye storkundeavtaler. Vi jobber også med å selge våre egeneide butikker suksessivt til selvstendige drivere, men med fortsatt BM-profil. Byggmakker vil derfor i fremtiden bli en ren konseptgiver som gir verdiskapende aktiviteter til fornøyde medlemmer, sier en offensiv Jacobsen.