Det blir forandringer

Kjenner vi Erna Solberg rett vil hun som den handlekraftige kvinnen hun er, gjennomføre mange av de programpostene hun er gått til valg på. Det kommer til å bli forandringer på mange områder. Det vil forundre oss om ikke statlige selskaper blir solgt helt eller delvis. Fylkeskommunen står også i fare – og alt tyder på at det blir satt fortgang i sammenslåingen av kommuner.

Skjønt fare. Mange mener at det er på høy tid at fylkeskommunene forsvinner. Det er bygget utrolig mye byårkrati gjennom dette.

Mange kommuner er for små til å være attraktive for fagfolk. Ved å lage større kommuner kan de ta oppgaver fra fylkeskommunen. Siden forrige store kommunereform er det investert milliarder i nye veier. Den teknologiske utviklingen har vært kollosal. De gamle kommunegrensene er det få som skjønner i dag.

Det blir også forandringer når det gjelder de statlige helseforetakene. Dette er det stort flertall for i Stortinget, men Arbeiderpartiet har blokkert for en forandring på dette området.

Ellers vil det bli mange forenklinger. Mange byråkrater vil miste arbeidet sitt. Det er det mange som ikke vil beklage.

Både Dagens Næringsliv og Finansavisen tror at Erna vil kvitte seg med SAS, Entra, Mesta og Cermaq. I tillegg blir det trolig nedsalg i selskap som Statoil, Telenor, Kongsberggruppen og Yara.

Verdien av statens egenandel i Mesta er bokført til over 1.050 millioner kroner. Statens bokførte verdier i Entra er 7,2 milliarder kroner.

– Entra og Mesta drives av virksomhet som dekkes av det private markedet. Jeg finner det absolutt ikke kontroversielt med salg av statens aksjer i de to selskapene, sier Høyres næringspolitiske talsmann Svein Flåtten til Dagens Næringsliv.

Den rødgrønne regjeringen har fra før fått fullmakt fra Stortinget til å delprivatisere Entra, selge statens aksjer i Mesta og i SAS, samt selge eller kjøpe seg opp i fiskeoppdrettsselskapet Cermaq.

Å redusere eierandelen i Statoil fra 67 til 51 prosent vil gi staten 68 milliarder kroner.

Totalt eier staten verdier på anslagsvis 518 milliarder i de statlige selskapene.

Alt vil selvsagt ikke skje over natten. Men at det blir salg synes helt klart.

Mesta ble opprettet da produksjonsvirksomheten i Statens vegvesen ble avviklet. Det har stormet mye rundt Mesta opp gjennom årene. De private entreprenørene har aldri helt akseptert opprettelsen av dette selskapet. Nå konsentrerer Mesta seg først og fremst om driftsoppgaver i forhold til tradisjonelt entreprenørarbeid.

Statkraft hadde også i sin tid egen produksjonsavdeling. Den ble samlet i Statkraft Anlegg som i sin tid ble solgt til NCC. Nå er Statkraft en ren byggherreorganisasjon når det gjelder utbygging.

Mange av de borgerlige partiene som nå er kommet i posisjon, mener at det er helt unaturlig at staten skal drive et eget veiselskap. Et lite paradoks er at Høyres Børge Brende har sittet i Mestas styre i mange år. Nå er han aktuell som statsråd.