- Tunnelovervåkning begrenser skader

Nytt overvåkningsutstyr bidro til å begrense omfanget etter den alvorlige ulykken i Oslofjordtunnelen nylig, melder vegvesen.no.

Hendelsesdetekteringen ga beskjed om ulykken bare sekunder etter at den inntraff. Overvåkningen består av et såkalt hendelsesdetekteringssystem, som reagerer på uvanlige hendelser i tunnelen. Overvåkningsutstyret består av rundt 100 kameraer, og har vært i bruk i tunnelen siden januar i år. Hendelsesdetekteringen gjorde at Vegtrafikksentralen kunne hindre at flere ble rammet i forbindelse med ulykken. Reagerer på unormale hendelser Systemet reagerer på objekter som ikke er i fart, og hvis noen løfter ut brannslokningsapparater eller tar av røret på en nødtelefon. I løpet av 10 sekunder etter at en unormal hendelse har inntruffet, går alarmen på Vegtrafikksentralen og TV-bildene over hva systemet reagerer på kommer opp. Slik vil operatørene raskt vurdere om det er snakk om en reell fare. Systemet er nemlig så ømfintlig at alarmen også vil gå hvis noen kaster en avis ut av vinduet. Holder redningsmannskapene oppdatert Ved en reell ulykke, blir redningsmannskaper tilkalt øyeblikkelig. På grunn av den raske reaksjonstiden, gikk det bare 30-40 sekunder etter ulykken inntraff under Oslofjorden før redningsmannskapene var på veg. Vegtrafikksentralen ser hele tiden utviklingen av ulykken på sine TV-skjermer, og kan på den måten holde redningsmannskapene oppdatert over situasjonen og hva som venter dem. Reduserer omfanget Samtidig som dette skjer, stenges tunnelen. Alle kjøretøy som befinner seg inne i tunnelen blir varslet over radio, og fortalt hva de skal gjøre. Ved mandagens ulykke i Oslofjordtunnelen ble bilistene varslet bare to minutter etter at ulykken inntraff. Den korte reaksjonstiden bidro til at omfanget av ulykken ikke ble større denne gangen, sier fagleder Kai Gundersen ved Vegtrafikksentralen. Også viftene i tunnelen startes fra sentralen. Ved å sende all røyken ut én vei, blir arbeidsforholdene for redningspersonellet bedre. Røyken vil sendes ut i en begrenset fart slik at den ikke tar igjen trafikanter som evakueres ut av tunnelen. Hindrer kaos Lange køer og kaos i trafikken er noe som ofte følger med trafikkulykker. Jo raskere operatørene hos Vegtrafikksentralen kan stenge vegen og skilte alternative kjøreruter, til mindre trafikkproblemer blir det. Etter hendelsene i Oslofjordtunnelen var problemene nesten fraværende. Samme prosedyre i alle tunneler Gundersen påpeker at det ikke er andre prosedyrer som følges i tunneler med detekteringssystem enn uten. Vi gjør det samme, men reaksjonstiden er litt lengre med vanlig overvåking, sier han. Ressurskrevende Kostnader og teknologi gjør at ikke alle tunneler kan ha denne typen overvåkning. Det krever fiberkommunikasjon opp mot tunnelen og svært store menneskelige og finansielle ressurser som vi ikke har, forklarer Kai Gundersen. Våre folk er erfarne, og med omfattende kunnskap. Dette kan ikke læres på en dag, eller kjøpes for penger, påpeker han. Det er bare Oslofjordtunnelen mellom Drøbak og Hurum og Granfosstunnelen på E18 mellom Oslo og Drammen som har hendelsesdetektering i Norge i dag.