Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Lokal vegskatt til nye veger

Publisert: 26.07.2005 12:00. Sist endret: 27.11.2013 19:53.

Planene ligger klare for å bygge nye veger og tunneler for svimlende 4500 millioner kroner i Romsdal og på Nordmøre. For disse pengene skal vi få bedre veger som fører oss raskere og tryggere fram.
  • Nye Veier CEEQUAL -sertifiserer E39 Mandal-Lyngdal

  • Stor arbeidsøkt langs Dovrebanen

  • Utdanningsdirektør ville ikke anbefalt skolestenging med det man vet nå

  • Store variasjoner nasjonalt – gjenåpningen kan bli stykket opp, tror FHI-topp

Nettleder

Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten

Les også:

  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
  • Ulovlig byggeaktivitet havner under radaren
  • Når kommer gjenåpningen?
  • Enormt behov for energieffektivisering i norske bygg - må utnytte mulighetene dette gir
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Petter Eiken og Anne Marstein

«Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?»
Les mer

Les også:

  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
  • Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav
    Kari Sandberg
  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Nye Veier CEEQUAL -sertifiserer E39 Mandal-Lyngdal
  • Stor arbeidsøkt langs Dovrebanen
  • Utdanningsdirektør ville ikke anbefalt skolestenging med det man vet nå
  • Store variasjoner nasjonalt – gjenåpningen kan bli stykket opp, tror FHI-topp
  • - God etikk er god butikk
  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
  • Lørenskog innfører strengere smitteverntiltak på byggeplassene
  • Metrostav/Bertelsen & Garpestad hevder Vegvesenets evaluering er diskriminerende
  • Veidekke får stort boligoppdrag for OBOS i Oslo
  • Har arrangert flere digitale bransjemøter for veien videre med Digitalt veikart 2.0
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole

Flere prosjekter

  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
  • Orkangerporten
  • Lillehammer vannverk
  • Storebukta
  • Valle View
  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne

Flere kontrakter

  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
  • Betonmast bygger skole på Hønefoss
  • HENT vant konkurransen om Blått bygg ved Nord universitet
  • Veidekke fikk skoleprosjekt i Stockholm
  • Peab bygger Bertel O. Steens nye bilanlegg i Ålesund
  • ACO signerte kontrakt om E39 Ørskogfjellet
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

  • Stjernearkitekt vil gi nye perspektiver på H.C. Andersen med nytt museum

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Baksida av medaljen er at noen må betale for tidenes største vegsatsing i denne delen av fylket, og noen, det er du og jeg, skriver Richard Nergaard i en kommentar i Romasdals Budstikke. Grenseløst samarbeid. På et kvitmalt og stilig fjordhotell ved Tingvollfjorden møttes 31 utsendinger fra kommunene i Romsdal og på Nordmøre sammen med folk fra det private næringslivet. Datoen 20. september 2004 ble av mange lokalpolitikere beskrevet som en merkedag i samferdselshistorien. Dette var dagen da kongstanken om å spleise Romsdal og Nordmøre sammen til ei felles interessegruppe, bar frukter. Uansett hvordan man snur og vender på det, er et slikt grenseløst samarbeid mellom nabofogderiene verdt å flagge for. Allerede fra første dag ligger det 13 store samferdselsprosjekter og venter på å bli løst. Ideen bak Samspleis er at regionen selv skal bidra med en så stor slump penger at staten ikke lenger kan vri seg unna å bli med på et spleiselag for å få bygd nye veger og tunneler. Gedigen mistillit. I så godt som samtlige kommuner har politikerne resignert når det gjelder å få staten til å gjøre jobben sin, nemlig å utvikle vegnettet i Møre og Romsdal. I stedet for å stå i kø og vente i tiår etter tiår på ei bru, en ny tunnel eller utbedring av riksvegen, velger kommunene å ta skjeia i egen hand, som den nyvalgte styrelederen Ole Eimund Øverland uttrykker det. Brutalt sagt har Nordmøre og Romsdal gjennom Samspleis-selskapet uttrykt en gedigen mistillit til Stortinget fordi rikspolitikerne har forsømt å utvikle samferdselsårene i Distrikts-Norge. Nordmøre og Romsdal er ikke alene i landet om å føle seg oversett, men her har politikerne og næringslivet bestemt seg for å gjøre noe med problemet. Slik handlekraft blir det gjerne resultater av. Sett med brukernes øyne, er det ikke bare fryd og gammen med de mange vegprosjektene som skal bygges. 59 prosent av kostnaden skal brukerne altså bilistene betale i form av bompenger. Mens Oslos innbyggere syter over å måtte betale 20 kroner for å passere bomringen i hovedstaden, må bilisten som skal kjøre fra eksempelvis Åndalsnes til Kristiansund belage seg på å betale rundt 200 kroner i bompenger tur/retur når Langfjordtunnelen og Atlanterhavstunnelen står ferdig. Den ekstra vegskatten kommer til å merkes, for det er ikke småpenger som skal kreves inn for å finansiere de 13 Samspleis-prosjektene. Tenk deg om det kun var befolkningen i Romsdal og på Nordmøre som skulle betalt bompenge-summen på 2655 millioner kroner. Det ville betydd at hver eneste innbygger i vår region måtte belaget seg på å betale over 22.000 kroner i bompenger de kommende 15 årene. I virkelighetens verden blir det slik at regningen kommer til å bli delt på flere bilister _ ikke minst turistene _ men ekstraskatten for vegbrukerne i Romsdal og Nordmøre vil uansett svi. Trangt nåløye. Ikke før er Samspleis AS stiftet, før mange ubesvarte spørsmål dukker opp. Hvilket vegprosjekt skal bygges først? Hvor skal bomstasjonene plasseres? De første svarene på spørsmålene får vi trolig rundt nyttår. Da skal arbeidsgruppene som gyver løs på fintenkingen for henholdsvis Romsdal, Indre Nordmøre og Ytre Nordmøre legge fram sine forslag. Alle er innforstått på at det vil bli en intern dragkamp mellom regionene og kommunene for å få nettopp sitt prosjekt først i køen. Det neste trange nåløyet ligger hos fylkestinget i Møre og Romsdal som på møtet i april skal si sin mening om rekkefølgen på vegprosjektene. Vi minner om at Nordmøre og Romsdal har flertall med 24 mot Sunnmøres 23 stemmer i fylkestinget dersom solidariteten blir fulgt hundre prosent. Nye møteplasser. En positiv effekt av Samspleis blir at det lages nye møteplasser der representanter for kommunene kommer sammen og blir diskuterer vegprosjektene. I et av disse fora, referansegruppa der kommunene stiller med ordførerne, skal prioriteringslista settes opp. Vi merker oss at per i dag har tre av kommunene i Romsdal valgt å stå utenfor det gode Samspleis-selskapet. De tre er Vestnes, Nesset og Aukra. Samspleis klarer seg sikkert godt uten de tre, men det spørs om det vil koste de tre kommunene dyrt å stå på sidelinja når viktige vegløsninger skal bestemmes. Spesielt framsynt er det ikke å spare 10.000 kroner på å kjøpe en aksje i Samspleis, hvis man ønsker å være med der beslutningene tas. Vi håper Samspleis ikke stilltiende godtar å skulle bære hovedtyngden av kostnadene for vegprosjektene på egen rygg, men heller sørger for å gi Stortinget konstant dårlig samvittighet for å forsømme seg med vegutbygging i distriktene.

Nøkkelord:

Import
 

Metrostav/Bertelsen
& Garpestad hevder Vegvesenets evaluering er diskriminerende

Lørenskog innfører strengere smitteverntiltak på byggeplassene

 

Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

 

Veidekke får stort boligoppdrag for OBOS i Oslo

Annonsørinnhold
 

Manglende CE-merking av byggevarer

Annonsørinnhold
 

Enighet om GTIN som produkt-identifikasjon i byggenæringen


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen