Bompenger engasjerer

Nesten hele økningen i investeringer på riksveier er finansiert av bompenger. Statens andel har vært stabil siden 1980-tallet, viser ny rapport. Ingen betaler mer enn Oslofolk, skriver Aftenposten. Det at det kun er Oslofolk som betaler regningen, får mange til å reagere.

Avisens kommentarfelt er fylt opp. Men la oss ikke krangle om hvem som betaler mest. Problemet er at staten betaler for lite.

- Statsråden reiser rundt og klipper snorer, men det er lokalpolitikerne som må ta den belastningen det er å få bilistene til å betale for statens veier, skriver avisen. Og dessverre er det slik.

KS har bestilt en rapport som viser at det er bilistene som må betale for hele satsingen på riksveinettet. Rapporten er skrevet av Urbanet Analyse og NIVI Analyse i samarbeid.

Rapporten dokumenterer at bruken av bompenger har utviklet seg eksplosivt, mens den statlige andelen altså har ligget på et stabilt nivå.

«Målt i 2012-kroner har bruken av bompenger økt fra ca. 1 milliard kroner i 1980 til ca. 6 milliarder kroner i 2010, mens årlige bevilgninger over statsbudsjettet har vært ganske stabile siden 1980-tallet», heter det i rapporten.

Denne rapporten understreker det faktum at Regjering og Storting ikke har gått foran med statlige midler for å øke veibvggingen, slik de gjerne skryter av. Dette har folk flest for lengst oppdaget, og dette er også en medvirkende årsak til den politikerforakt vi føler rundt om.

V i skulle ønske at fagfolkene i de ulike offentlige etatene i langt sterkere grad skulle ha ropt varsku om tilstanden på norske veier. Men dessverre er det for mange lojalitetsbånd i systemet. Alle skal tekkes alle. Dialog skal føre til resultater, men når vi ser på bevilgningene til samferdselssektoren de siste 10-årene, er det et hav mellom det som bevilges og det som burde vært bevilget.

Dette har vært ført en meget kostbar og kortsiktig politikk for Norge.