Sikrere bilpark redder liv

Den norske bilparken er mer trafikksikker enn noen gang. Tre av fire nye biler solgt i 2004 har fire eller fem såkalte EuroNCAP-stjerner.

Bruk av stadig sikrere personbiler utgjør et stort potensiale i arbeidet med å hindre drepte og hardt skadde i trafikken. Dersom norske bilkjøpere hadde valgt blant de sikreste bilmerkene når de kjøpte ny bil, ville ca. 20 menneskeliv vært spart og ca. 90 hardt skadde vært unngått i trafikken hvert år. Det viser en undersøkelse som Transportøkonomisk institutt har gjort Statens vegvesen. Sikrere biler En analyse over nybil-salget viser at personbil-modeller med fire eller fem stjernet i det anerkjente europeiske kollisjonstest-programmet EuroNCAP vinner terreng i Norge. 72 prosent av alle solgte biler i 2004 har fire eller fem stjerner. Utviklingen viser at disse bilene får markant økende markedsandeler - fra 36 prosent i 2000, 47 prosent i 2001, 55 prosent i 2002 og 69 prosent i 2003. Riktignok har andelen bilmodeller med fire eller fem stjerner økt hvert år i Norge, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. - Det er en klar utvikling i retning av en høyere sikkerhetsstandard på nye biler. I tillegg mener vi at analysen avdekker at bilkjøperne også har er fokus på å kjøpe sikrere biler, sier Anne Beate Budalen Hansen i Statens vegvesen Vegdirektoratet. Stort potensiale - Hvis alle velger blant de sikreste bilene i hver kategori, vil vi få en reduksjon på 10 prosent i antall drepte og hardt skadde involvert i personbilulykker. Tiltak for å øke kunnskapen hos forbrukerne om bilenes ulike sikkerhetsegenskaper viser seg derfor å ha et betydelig potensial for bedre sikkerheten på vegene, sier Hansen. I EuroNCAP blir bilene tildelt stjerner etter hvor godt de beskytter fører og passasjerer mot skader i en ulykke og skadene bilen forvolder en fotgjenger ved påkjøring. Bilene testes både i front- og sidekollisjoner mot andre biler, påkjøring av faste hindre og fotgjengere. De sikreste bilene får fem stjerner og de dårligste null stjerne. Betydningen av sikre biler er også merkbar i ulykkesstatistikken. I en periode hvor trafikken på norske veger har økt, har andelen drepte og hardt skadde i trafikken falt markant. I 2004 har Statens vegvesen registrert totalt 8.194 ulykker med 259 drepte og 993 hardt skadde. Dette er de laveste tallene siden 1960-årene.