Rolig halvår for trevareprodusentene

2012 startet med et brak for de norske trevareprodusentene, men flatet ut på høsten.

Mange av de norske trevareprodusentene har opplevd en rolig høst med stort prispress. Dette gjelder spesielt de som lever av nybolig-markedet. Det ser ut til at dette ikke skyldes økende import, da importen også har gått ned andre halvår innen de fleste produktkategorier. Dette viser tall fra bransjeforbundet Norsk Trevare.

Vindussalget i Norge hadde hele 14 prosent vekst etter første kvartal, men endte opp med 1 prosent vekst fra året før. Andre produsenter bl.a. innen dør, kjøkken og trapp forteller om historisk gode tall, og en ordreinngang også annet halvår som gjør at de har vært nødt til å si fra seg flere ordre pga. kapasitetsmangel.

Etter første kvartal hadde man 37 prosent økning i importen fra året før. I første halvår endte man opp på hele 52 prosent, og ved årets slutt kan man konkludere med at man for hele 2012 importerte trevarer for litt over 3 mrd kroner. Det er en økning på 25 prosent fra året før.

I følge Prognosesenteret var det de svært mange igangsettingene på slutten av 2011 som var utslagsgivende for den store aktiviteten første halvår. Boligprodusentene kan også bekrefte denne trenden. Fra januar til april ble det gitt 15 prosent færre igangsettinger mot samme periode året før, mens man ser en god økning i igangsettingstillatelser de siste månedene i 2012 . Prognosene skal love et godt 2013.

Den største økningen skjer innen leiligheter. Småhus og eneboligbyggingen holder seg mer stabilt. Det er færre vinduer og trapper i leilighetsmarkedet enn i en enebolig. Det er også store regionale forskjeller som gjør at utsiktene i 2013 er usikre.

– Vi skal også være veldig oppmerksomme på endret handlemønster hos både forbrukere og profesjonelle, med økt netthandel. Tilgangen til informasjon er som regel størst på nett, og man kan enkelt få informasjon og innhente pristilbud på produkter fra både Kina og Kinsarvik. Web visker ut de regionale grensene, sier markedsansvarlig Kari S. Wilsgård i Norsk Trevare.

En klar trend er at forbrukerne vil ha ting enklest mulig. De vil ha ferdige løsninger servert på et sølvfat, eller ferdig montert i veggen.

– Det er på tide å få opp øynene for det som skjer på web, i blogger og i sosiale medier, sier Wilsgård. Hun peker på at det på nettsiderdiskuteres produkter og produsenter helt åpent.

– Vi vil ikke lenger ha reklame, men vi stoler på andres erfaringer og anbefalinger. Den oppvoksende generasjonen er også vant med at ting skjer kjapt. Jeg tror fremtidens vinnere blir de som klarer å tilpasse seg tempoet og kravet til enkle løsninger, sier hun.

Innen salg av innerdører ser de en svak nedgang fra 2011 til 2012, i antall solgte dører (ned 2 prosent), mens ytterdører har hatt en økning på 8 prosent. Salget av ytterdører i Norge holder seg svært stabilt, mens innerdører kan svinge litt mer.

– Omsetningen derimot har økt med henholdsvis 6 prosent (innerdører) og 5 prosent (ytterdører) mot 2011. Vi tolker det dithen nordmenn nå investerer i mer eksklusive innerdører, slik at prisen per dør går opp, sier Wilsgård.

De fleste kunne vise til et godt første halvår, med jevn vekst og gode ordrereserver. Bransjens egne innrapportere tall viser 6 prosent økning mot samme periode i 2011. Høsten har imidlertid vært rolig, og ved årets slutt ender vi opp med kun 1 prosent økning fra i fjor.

– Ser vi bort fra finanskrisen, så har vindussalget vært svært stabilt de siste årene. Salget av trevinduer med aluminiumsbeslag økte med 27 prosent i 2012 mot året før. Litt mer underlig er det at andelen med 3 lags vindu gikk ned fra 15, 6 prosent markedsandel i 2011 til 10,6 prosent i 2012, legger hun til.

Etter en periode med stagnasjon fra 2007 etter finanskrisen, ser de at antall solgte skap skjøt i været fra 2010, og økte ytterligere 11 prosent i fjor.

– Omsetningen av kjøkken gikk betydelig ned i 2006, og hadde også en svak nedgang fra 2010 til 2011, men økte igjen med 11 prosent fra 2011 til 2012. I løpet av de ti siste årene har antall solgte skap økt med 105 prosent, mens omsetningen har økt med 65 prosent. Ut fra dette, ser det ut som det selges flere rimelige kjøkken nå enn tidligere, avslutter Wilsgård.