I normalsituasjon er det ikke tillat med biltrafikk på Rådhusplassen. Ledeskinnene ligger flatt på bakken. Når beredskapsveien tas i bruk, kan det monteres refleksskilt som tydelig markerer at det da er en vei også for biler. Illustrasjon: Statens vegvesen
I normalsituasjon er det ikke tillat med biltrafikk på Rådhusplassen. Ledeskinnene ligger flatt på bakken. Når beredskapsveien tas i bruk, kan det monteres refleksskilt som tydelig markerer at det da er en vei også for biler. Illustrasjon: Statens vegvesen

Vil bruke Rådhusplassen som beredskapstrasé ved midlertidig stenging av Ring 1

Når Ring 1 stenger midlertidig går Statens vegvesen for bruk av Rådhusplassen og Ring 3 som beredskapstrasé. Arrangementer som 17. mai-feiring, Oslo Maraton, VG-lista, Oslo Pride og lignende kan gjennomføres som planlagt.

Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

– Sommeren 2024 starter arbeidet med nedsenkning og terrorsikring av Hammersborgtunnelen og oppgradering av Vaterlandstunnelen på Ring 1 i Oslo sentrum. I dag fungerer Ring 1 som beredskapsvei for Operatunnelen. Dersom det skulle skje en alvorlig hendelse, for eksempel en bilbrann, der begge tunnelløp må stenges og evakueres, er det behov for et alternativ de tre årene arbeidene med Ring 1 skal pågå, skriver Vegvesenet.

Ved en alvorlig hendelse i Operatunnelen i denne perioden skal mest mulig trafikk på E18 og E6 omdirigeres til Ring 3, ifølge Vegvesenet. 

– Trafikken føres også tilbake til Ring 3 via rundkjøringene på Filipstad og ved utløpet av Ekebergtunnelen ved Sørenga, men en del av trafikken til og fra sentrum og indre by må gå via Rådhusgata og Rådhusplassen. Uten bruk av Rådhusplassen vil øvrige sentrumsgater få så høy belasting at alt står i fare for å stoppe opp, noe som kan gå ut over liv og helse. Erfaringstall viser at beredskapstraséen vil bli benyttet få ganger per år, og i kortere tidsperioder, heter det i meldingen.

Bymiljøetaten i Oslo kommune skal behandle søknaden om å bruke Rådhusplassen/Rådhusgata som beredeskapstrasé, skriver Vegvesenet.

Statens vegvesen har vurdert montering av ledeskinner til å være tiltaket med minst inngrep på Rådhusplassen, samtidig som det ivaretar trafikksikkerheten. 

– Dette gjør at plassen i en normalsituasjon i all hovedsak kan brukes som i dag, mens det ved hendelser effektivt kan monteres opp skilter i ledeskinnene for å markere beredskapstraseen, skriver Vegvesenet.

Statens vegvesens anbefaling er at Rådhusgata og beredskapstraseen over Rådhusplassen prioriteres som sykkeltrasé i en normalsituasjon.

Arrangementer kan gå som normalt, og Rådhusplassen spiller en viktig rolle for livet i byen. 

– Plassen fylles med festivaler, konserter og idrettsarrangementer. I løsningen legges det opp til at alle dagens arrangementer på Rådhusplassen skal kunne gjennomføres som i dag. Statens vegvesen vil gå i dialog med hver enkelt arrangør for nærmere tiltak og tilpasninger.