Konserndirektør Øivind Larsen i Veidekke og vegdirektør Ingrid Dahl Hovland, markerte oppstart på en historisk driftskontrakt. Foto: Kari Karstensen, Statens vegvesen.

Konserndirektør Øivind Larsen i Veidekke og vegdirektør Ingrid Dahl Hovland, markerte oppstart på en historisk driftskontrakt. Foto: Kari Karstensen, Statens vegvesen.

Veidekke og Vegvesenet vil halvere CO2-utslipp i driftskontrakt

Lastebiler på biogass, elbiler, mindre salting og bedre logistikk skal få ned CO-utslippene fra driften av riksveiene i Vestfold og Telemark øst. På sentrale områder kan utslippene halveres, mener Statens vegvesen og Veidekke.

Drift- og vedlikeholdskontraktensom trer i kraft 1. september, skal vare i fem år og er et resultat av anbudskonkurranse med forhandlinger. I tillegg til pris, konkurrerte entreprenørene om å finne best mulig løsninger innenfor klima, miljø, driftsopplegg, faglig utvikling og håndtering av avvik, opplyser Statens vegvesen i en pressemelding.

Veidekke forplikter seg til å redusere klimagassutslippene fra brøyting, salting, kantslått og inspeksjon av veinettet. Omleggingen av driften på disse områdene ventes å føre til utslippskutt på rundt 50 prosent, opplyser Vegvesenet.

Mer for pengene

Seks entreprenører deltok i konkurransen om den spesielle kontrakten i Vestfold og Telemark. Veidekke gikk av med seieren og fikk kontrakten til 807 millioner kroner.

Dette er prisen for å holde 463 kilometer riksvei i Horten, Holmestrand, Tønsberg, Sandefjord, Larvik, Porsgrunn, Skien, Notodden, Bamble, Nome, Midt-Telemark, Hjartdal, Seljord, Seljord, Kviteseid og Kongsberg, trygge og framkommelige de neste fem årene.

– Vi har valgt en anskaffelsesform som gir både samfunnet og den enkelte trafikant mer igjen for pengene, og som også bransjen har etterspurt. Her har Veidekke brukt sin kompetanse, kreativitet og lokalkunnskap til å tenke nytt og finne gode løsninger, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

Framtidsretta kontrakt

– Vi er svært glade for at Statens vegvesen tenker nytt og så fremtidsrettet, og at bærekraft har blitt et viktig konkurranseparameter innen veidrift. Tidlig involvering og tett samspill i kombinasjon med ny teknologi, godt fagarbeid og lokal kunnskap er en suksessoppskrift vi har stor tro på, sier konserndirektør Øivind Larsen i Veidekke Infrastruktur.

– Samtidig er værforholdene og ikke minst ekstremvær en økende utfordring som gjør at vi hele tiden må utvikle oss sammen til beste for trafikantene, tilføyer Larsen.

Ny teknologi og løsninger

  • Her er noen av tiltakene som skal bidra til utslippskutt:
  • Økt bruk og etablering av klima-/værstasjoner langs vegen for å få bedre grunnlag for løpende beslutninger om brøyting og salting.
  • Thermokamera for fortløpende registrering av temperatur- og føreforhold.
  • Utvikling av utstyr og teknologi til mer effektiv fjerning av snø og slaps.
  • Laserskanning av vegnettet for å registrere avvik.
  • Optimal plassering av riggplasser for bedre overvåkning av vegnettet, som gir mindre tomkjøring.
  • Bedre metoder for fjerning av rest-salt i vegbanen.
  • Større fleksibilitet for å unngå unødvendige arbeidsoperasjoner og kjøring.

Veidekke har tilbudt et samlet maskinvolum på cirka 240 enheter for å gjøre jobben på veien.

Lokale arbeidsplasser

Rundt 300 personer hos Veidekke og deres underentreprenører vil være knyttet til arbeidet med kontrakten. Cirka 60 prosent vil være Veidekkes egne folk, noe som også ble vedlagt i konkurransen. I tillegg til stabilitet og fagkunnskap, legger dette også til rette for satsing på lærlinger innen drifts- og vedlikeholdsfaget, skriver Vegvesenet.

Nye kontrakter over hele landet

Totalt er det seks nye driftskontrakter som har oppstart 1. september og gjelder fram til 2028. Foruten Vestfold/Telemark, gjelder dette Nordfjord, Sunnmøre/Indre Romsdal, Tromsø/Skibotndalen, Ofoten/Sør-Troms og Øst-Finnmark.

Samlet kontraktsbeløp er nærmere tre milliarder kroner, ifølge Statens vegvesen.

Nye kontrakter med forhandling

De kommende årene vil Statens vegvesen invitere til flere konkurranser om driftskontrakter der klima og miljø vektes i tillegg til pris, og hvor det blir forhandling med flere entreprenører før tildeling.

I 2024 er Agder det eneste området som får ny driftskontrakt. Denne planlegges utlyst senere i høst, og får oppstart 1. september 2024. Kontrakten er anslått til rundt 750 millioner kroner.

Den første 2025-kontrakten kunngjøres allerede vinteren 2024, for å ha god tid til forhandlingsprosessen. Denne omfatter riksveier i Gudbrandsdalen, opplyser Vegvesenet.