Statens vegvesen jobber med en ny driftskontrakten for Vestfold og deler av Telemark. Illustrasjonsfoto: Statens vegvesen.
Statens vegvesen jobber med en ny driftskontrakten for Vestfold og deler av Telemark. Illustrasjonsfoto: Statens vegvesen.

Vegvesenet vil ha dialog om stor driftskontrakt

Statens vegvesen inviterer entreprenører og utstyrsleverandører til å komme med innspill til en ny driftskontrakt for Vestfold og deler av Telemark.

Det skriver Vegvesenet i en pressemelding fredag.

Den nye driftskontrakten omfatter E134 fra Kongsberg til Brunkeberg, riksvei 36 fra Skjelsvik til Seljord og E18 fra Rugtvedt til fylkesgrensa til Viken. Kontrakten vil ha oppstart 1. september 2023, og leverandørkonferansen holdes i Tønsberg tirsdag 31. mai.

– For den nye driftskontrakten har vi tenkt å benytte konkurranse med forhandling, sammen med fire oppsatte satsningsområder som tilbydere skal konkurrere på. Konkurranse med forhandling er tidligere ikke benyttet av Statens vegvesen i forbindelse med driftskontrakter, sier Tore Jan Hansen i Statens vegvesen.

Et sentralt punkt for vektingen blir, ifølge pressemeldingen, klimabudsjettet. De tre øvrige satsningsområdene er HMS, opplegg for inspeksjon og lukking av avvik, samt opplegg rundt vinterdrift.

– Med denne modellen vil entreprenørenes totale tilbud være avgjørende for hvem som får oppgaven med å drifte veiene. Tidligere har driftskontrakter blitt tildelt entreprenøren som hadde lavest pris i tilbudet sitt. Skal vi klare å utvikle dagens kontrakter for å møte samfunnets forventninger, er det viktig at vi sammen med entreprenører og utstyrsleverandører klarer å se etter felles mål, sier Hansen.

Vegvesenet skriver at de forventer å sende ut det endelige konkurransegrunnlaget i markedet i slutten av august.