Prosjektsjef Tom Hedalen i Statens vegvesen har så langt klart å holde kostnadene nede ved storprosjektet E18 Vestkorridoren.

Prosjektsjef Tom Hedalen i Statens vegvesen har så langt klart å holde kostnadene nede ved storprosjektet E18 Vestkorridoren.

Foto: Svanhild Blakstad

Vegvesenet: – Ingen kostnadsøkning for E18 Vestkorridoren

– Markedssituasjonen er krevende og usikker, men så langt klarer vi å holde kostnadene nede på estimat.

Det sier Tom Hedalen, prosjektsjef for E18 Vestkorridoren i Statens vegvesen, i en pressemelding.

Ifølge Statens vegvesen har kostnadsøkningene på Fornebubanen generert spørsmål om hvordan lønns- og prisveksten for bygg- og anleggsbransjen vil påvirke kostnadsestimatene for det store vegprosjektet i kommunene Bærum og Asker.

– Det er ingen tvil om at vi har med å gjøre et krevende marked der vi ser at både lønns- og prisstigningen er høyere enn forutsatt. I tillegg erfarer vi at både ettervirkningene av pandemien og krigen i Ukraina påvirker leveringsusikkerheten av en rekke materialer. Så langt har vi likevel klart å holde oss innenfor godkjent prognose, og vi vil fortsette med å snu de steiner vi kan snu for å holde kostnadene nede og sikre at vi får mest mulig for de pengene vi har fått tildelt, sier Tom Hedalen.

Byggingen av etappe 1 mellom Lysaker og Ramstadsletta har pågått i litt over ett år. Om kort tid planlegger Statens vegvesen å tildele kontrakt på en av prosjektets hovedentrepriser, E103 Strand-Ramstadsletta.

Prosjektet har også nylig lyst ut konkurranse om prosjektering og bygging av entreprise E102 Fornebukrysset-Strand, som er Vestkorridorens hittil største kontrakt, skriver Vegvesenet i meldingen.

Prosjektet E18 Lysaker-Ramstadsletta har en godkjent prognose for sluttkostnad på 17,4 milliarder 2022-kroner.

På etappe 2, Ramstadsletta-Nesbru, pågår arbeid med reguleringsplan. Kostnadsprognosene for denne delen av prosjektet er dermed enda mer usikre, melder Vegvesenet.

Den godkjente prognosen for sluttkostnad for både planlegging og bygging av etappe 2 er på 12 milliarder 2020-kroner. Reguleringsplaner for denne etappen er planlagt fremmet til politisk behandling i Asker og Bærum kommuner våren 2024, opplyser Vegvesenet.

Til grunn for prognosene ligger en forventet prisstigning på 2,4 prosent, men prosjektsjef Hedalen forventer at den faktiske prisstigningen blir høyere, skriver byggherren i meldingen.