John Lau i Multiconsult (fra venstre), Jørgen Stenerud I Bane NOR, Amund Bruland i NTNU, Ruth Gunlaug Haug i COWI, Gina Marie Qvale i EBA, Stein Bjøru i Veidekke og Jarl Åge Hauan i Statens vegvesen. Foto: EBA

John Lau i Multiconsult (fra venstre), Jørgen Stenerud I Bane NOR, Amund Bruland i NTNU, Ruth Gunlaug Haug i COWI, Gina Marie Qvale i EBA, Stein Bjøru i Veidekke og Jarl Åge Hauan i Statens vegvesen. Foto: EBA

Utvikler verktøy for kalkulasjon av tunnelbyggetid

En sammensatt arbeidsgruppe jobber nå med å redusere og fjerne konflikter rundt byggetid på tunnel.

– Hensikten med prosjektet er at bransjen sammen lager et omforent grunnlag for å forstå og kalkulere byggetid, sier Ruth Gunlag Haug, prosjektsjef tunnel i COWI, i en pressemelding.

Verktøyet som utarbeides av prosjektgruppen skal redusere og fjerne konflikter rundt byggetid på tunnel. I et utdrag fra veilederen står et blant annet følgende:

«I det siste tiåret har det i økende grad oppstått diskusjoner, uenighet og til dels tvister omkring avsatt byggetid for samferdselstunneler. Samlet utgjør tvistene en betydelig verdi.»

Det var Statens vegvesen sammen med EBA som tok initiativ og igangsatte prosjektet kalt "Tunnelbyggetid" i 2018. Arbeidsgruppen i prosjektet består i dag av deltakere fra EBA, NTNU, Statens vegvesen, Bane Nor, Nye Veier, Fornebubanen, Vestland Fylkeskommune, Veidekke, NCC, Skanska, LNS, Implenia, AF Gruppen, Hæhre, COWI og Multiconsult.

– Første del av Tunnelbyggetid, versjon 1.0 ble ferdigstilt og publisert i desember 2021. Denne er tatt i bruk av Statens vegvesen. Versjon 1.0 gjelder for beregning av drivetiden fra ferdig påhugg til gjennomslag og er basert på mengder i henhold til Statens vegvesens håndbok R761. Videre vil versjon 2.0 publiseres i løpet av denne høsten. Versjon 2.0 gir brukeren valget mellom mengdebasert, eller sikringsklassebasert beregning. Tunnelbyggetid 2021 med veileder er tilgjengelig på EBAs hjemmesider, sier Jarl Åge Haugan fra Statens vegvesen i meldingen. Arbeidsgruppen jobber videre med de øvrige fasene av tunnelbygging, det vil si innredningsarbeider, elektro og testing. Målet er å få en modell som kan benyttes som hjelpemiddel for å beregne hele byggetiden.

Det pekes på at det er et tidskrevende arbeid som ligger bak innsamling og kvalitetssikring av erfaringstall og kapasiteter, også utarbeidelsen av selve modellen er omfattende.

– Arbeidet med tunnelbyggetid 2021 er i hovedsak basert på frivillig innsats fra deltakerne, det er kun for utarbeidelsen/programmering av selve modellen at prosjektet har kostnader per i dag, heter det i meldingen.

– Dette medfører at fortsatt deltakelse i «dugnaden» og dekning av kostnader fremover er vår største utfordring. Men dette skal vi løse. Det er viktig at arbeidet fortsetter, vi ser allerede at modellen fungerer etter intensjonen, sier Haugan videre.

– Jeg er imponert og stolt av hvordan byggherre, entreprenør og rådgivere arbeider sammen i dette prosjektet. Erfaringsmessig er kostnader knyttet til potensielle tvistesaker og sluttoppgjør betydelig høyere enn utgiftene knyttet til utarbeidelse av byggetidsmodellen. Hvis ny byggetidsmodell viser seg å redusere byggetidstvister vesentlig, har vi gjort en god jobb. Jeg ser frem til fortsettelsen, sier Gina Marie Qvale, fagleder for anlegg og infrastruktur i EBA.

Til informasjon er EBA eier av Bygg og Anlegg Media AS som er utgiver av Byggeindustrien/bygg.no. Byggeindustriens redaksjonelle vurderinger gjøres uavhengig av dette.