– Lønningene må opp for å rekruttere flere til sjåføryrket, sier administrerende direktør Are Kjensli i NHO Logistikk og Transport. Her ser vi laksetrailere utenfor SalMars hovedkvarter på Frøya. Foto: Gorm Kallestad / NTB

– Lønningene må opp for å rekruttere flere til sjåføryrket, sier administrerende direktør Are Kjensli i NHO Logistikk og Transport. Her ser vi laksetrailere utenfor SalMars hovedkvarter på Frøya. Foto: Gorm Kallestad / NTB

Utenlandske sjåfører dropper Norge – NHO vil ha høyere lønn

Kraftig lønnsvekst i Øst-Europa får mange sjåfører til å droppe jobb i Norge. Det bidrar til sjåførmangel. Nå vil NHO ha lønnen opp.

– Lønningene må opp for å rekruttere flere til sjåføryrket, sier administrerende direktør Are Kjensli i NHO-foreningen NHO Logistikk og Transport (NHO LT) til Aftenposten.

Sjåfører av trailere og lastebiler i Norge har en snittlønn på 470.000 kroner i året. Kjensli sier situasjonen er i ferd med å bli kritisk.

– Det er for få sjåfører. Dette kommer bare til å bli verre hvis vi ikke gjør noe, sier han.

– Lønnsnivået i Polen og de tre baltiske landene er nå blitt så bra at sjåførene heller jobber hjemme, der de kan ha et normalt familieliv, sier Kjensli.

Tall fra den økonomiske samarbeidsorganisasjonene OECD etterlater ikke tvil. Reallønnsveksten i de tre baltiske landene var rundt 40 prosent fra 2015 til 2020. I Polen var den rundt 25 prosent. I Norge var den 1,6 prosent samme femårsperiode. Dermed har de andre landene halt kraftig inn på Norge på bare fem år.