Nyproduserte tyske biler på lager ved et logistikksenter i Essen i Tyskland. Foto: Martin Meissner, AP / NTB
Tyskland leder an i krav om å skrote EUs bensinbilforbud – Sverige holder igjen
Tyskland går i spissen for stadig sterkere krav om å fjerne EUs forbud mot salg av nye bensin- og dieselbiler fra 2035.
EUs beslutning fra 2023 om å stanse salget av nye biler med forbrenningsmotor fra 2035 har lenge blitt kritisert av land med stor bilindustri, som Tsjekkia, Slovakia, Ungarn, Polen og Italia.
På motsatt side står blant andre Sverige – ikke minst med henvisning til produsenter som Volvo, som har satset tungt på elbiler.
Tysklands holdning kan bli avgjørende. Forbundskansler Friedrich Merz kalte mandag forbudet «feilaktig» og har innkalt fagforeninger og næringsliv til et krisemøte i Berlin torsdag om bilindustriens framtid.
Foreløpig står EU-kommisjonen fast ved forbudsvedtaket.
I sin årlige tale om unionens tilstand i september oppfordret kommisjonens leder Ursula von der Leyen bilindustrien til å satse på en elbil som er «økologisk, økonomisk og europeisk».
Bilstriden er blitt nok et uttrykk for en voksende vilje blant EU-land og parlamentarikere til å bremse deler av den grønne given (Green Deal) for å beskytte arbeidsplasser og økonomisk vekst.
Kommisjonen har allerede valgt å lette på og utsette enkelte bærekraftsregler og tiltak mot avskoging. På det kommende EU-toppmøtet om to uker ventes en hard kamp om klimamålene for 2040 og unionens posisjon før klimatoppmøtet COP30 i november.