Fylkesrådsleder Kristina Torbergsen (Ap) er glad for at et samlet fylkesråd er enig om at ttunnelene må oppgraderes til tross for kostnadsøkningen. Foto: TFFK
Fylkesrådsleder Kristina Torbergsen (Ap) er glad for at et samlet fylkesråd er enig om at ttunnelene må oppgraderes til tross for kostnadsøkningen. Foto: TFFK

Tromsøtunnelene har blitt 300 millioner dyrere – men fylkesrådet gir klarsignal

Til tross for store kostnadsøkninger har fylkesrådet i Troms og Finnmark innstilt på økte rammer til oppgradering av Tromsøtunnelene på fv. 862.

I en pressemelding fra Troms og Finnmark fylkeskommune skriver de at fylkesrådet går inn for at rammen økes fra 745 til 1.045 millioner kroner. En endelig avgjørelse tas på et ekstraordinært fylkesting tirsdag 14. februar.

– Tunnelsystemet på Tromsøya er hovedpulsåren i Nord-Norges største by, og vi er avhengige av at det fungerer godt. Vi er glade for at et samlet fylkesråd er enig i at denne oppgraderingen må prioriteres til tross for kostnadsøkningen, sier fylkesrådsleder Kristina Torbergsen (Ap) i meldingen.

Kostnadsøkningen skyldes den globale prisutviklingen, men fylkeskommunen peker særlig på økte kostnader knyttet til elektro og elektrokomponenter. De trekker også frem sprengstoff, stål, betong og oljerelaterte produkter.

Fylkesrådet sier også at de er bekymret for kostnadsøkningene i samfunnet, herunder konsekvenser for investeringstakten i vår region.

Tromsøtunellene tilfredsstiller ikke i dag nasjonale sikkerhetskrav. Det er derfor laget en tiltakspakke for å oppgradere tunnelene.

Oppgradering av Tromsøtunnelene settes etter planen i gang 6. mars 2023, og i første fase stenges Breivika-, Hansjordnes- og Mellomtunnelen.