Tomme bykjerner skyldes ikke bare kjøpesentre

Bykjerner landet rundt taper terreng som handelssteder. Det er ikke bare de store kjøpesentrenes feil, viser en fersk analyse fra Transportøkonomisk institutt (TØI).

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Kjøpesentrene har lenge fått skylden for å suge kundene til seg, men det er ikke hele sannheten. TØI har sett på 20 bykommuner fra 2004 til 2012. Hovedtendensen er handelsvekst både i og utenfor bykjernen, og at veksten i omsetning er størst utenfor sentrum. Det skyldes imidlertid ikke kjøpesentre alene.

Bosetningsmønster, butikkformat og prisnedgang på typiske bysentrumsvarer spiller en større rolle.

De rikspolitiske bestemmelsene om kjøpesentre (RPB) har som mål å skape en bærekraftig by- og tettstedsutvikling, redusere bilbruk og styrke sentrum og sentrumshandelen. Slik sett viser rapporten at utviklingen de siste årene er i utakt med i hvert fall siste punkt, i og med at sentrum i bykommunene svekkes som handelsområde.

Samtidig stiller rapporten spørsmål ved om den utviklingen som observeres egentlig er uheldig. For eksempel kan det hende at etablering av handel og stormarkeder nærmere boligområdene faktisk er bra for en bærekraftig utvikling og at det bidrar til redusert bilbruk.

Powered by Labrador CMS