– Dette er en merkedag. Vi er veldig fornøyde med at byggingen er i gang og at vi allerede om et drøyt halvår har ny trafikksikker bru på plass, sier Ståle Refstie, ordfører i Sunndal kommune, i en pressemelding.
Han forteller at det allerede i 2010 begynte å komme rapporter om at dagens bru ikke ville tåle vekten av tungtransporten, og sto i fare for å bli nedklassifisert. Dagens Elverhøybru ble bygget i 1941, og er ei smal bjelkebru i betong.
Den nye brua skal stå ferdig i desember 2023, og i løpet av 2024 blir den gamle brua revet.
Ståldekket på den nye brua skal bygges med norskutviklet sveiseteknologi utviklet av selskapet Prodtex Industri AS og Statens vegvesen i fellesskap.
Produksjonen av ståldekket til Elverhøybrua startet opp i midten av januar, og blir fraktet til Elverhøy i august/september.
De delene av prosjektet som ikke inngår i ståldekkeleveransen skal bygges av Consto Anlegg Midt AS.
– Dette blir et spennende oppdrag for oss. Prosjektet er innovativt og brua skal bygges med en teknisk nyvinning som kun er brukt et par gang tidligere i Norge, sier Sten Holt, anleggsleder i Consto, i meldingen.
I tillegg til ny bru skal et firearmet kryss bygges om til T-kryss, og fylkesveien under den nye brua skal legges om. Parallelt med Elverhøybrua ligger det en gang- og sykkelbru som ble bygget i 1986. Begge disse skal rives når den nye brua er ferdig.

Oversiktsbilde fra produksjonshallen til Prodtex AS. Foto: Prodtex
- Nøkkelord
- Anlegg