Entreprise E102 Fornebukrysset-Strand er den største kontrakten på E18 Lysaker-Ramstadsletta. Ill. ViaNova
Entreprise E102 Fornebukrysset-Strand er den største kontrakten på E18 Lysaker-Ramstadsletta. Ill. ViaNova

Seks vil bli prekvalifisert for milliard-utbyggingen Fornebukrysset-Strand

Seks leverandører har meldt interesse for å bli prekvalifisert for prosjektering og bygging av totalentreprisen E102 Fornebukrysset-Strand. Arbeidet har en antatt kostnad på mellom 3,0 og 3,6 milliard kroner.

– Entreprise E102 Fornebukrysset-Strand er den største og mest komplekse entreprisen på etappe 1 av E18 Vestkorridoren, skriver Statens vegvesen i en pressemelding mandag.

På listen over leverandører som ønsker å bli prekvalifisert, finner vi to norske, tre spanske og ett italiensk selskap.

Disse er:
* AF Gruppen Norge AS, med Sweco som rådgiver.
* Dragados S.A. i arbeidsfellesskap med PNC og Arne Olav Lund, med COWI som rådgiver.
* FCC CONSTRUCCION S.A., med Rambøll som rådgiver.
* OBRASCON HUARTE LAIN S.A., med AFRY og PINI som rådgiver.
* Skanska Norge AS, med Norconsult som rådgiver.
* Webuild S.p.A. i arbeidsfellesskap med Impresa Pizzarotti & C. S.p.A med SWS Engineering Sp.A., Dr. Tech. Olav Olsen AS, Ing. Rasmussen & Strand AS og Niras Norge AS som rådgiver.

Konkurranse om prosjektering og bygging av etreprise E102 Fornebukrysset-Strand ble lyst ut 28. mars i år.

– Arbeidet har en antatt kostnad på mellom 3,0 og 3,6 milliard kroner og omfatter blant annet 2,3 kilometer ny E18 med 2x3 felt og vekslingsfelter mellom Fornebukrysset og Strand i Bærum kommune. 660 meter av den framtidige Høviktunnelen inngår i entreprisen. Det gjør også ny veiforbindelse til Fornebu (Vestre Lenke), ny hovedsykkelveg mellom Fornebukrysset og Strand samt endringer av tilstøtende lokalvegsystem med gang- og sykkelveier, skriver etaten.

Det er beregnet at byggearbeidet vil starte neste sommer, og at E18-delen av prosjektet åpner for trafikk i 2028. Hele prosjektet skal arbeidet stå ferdig i 2030. Arbeidet skal gjennomføres som totalentreprise.

– Prekvalifisering er første steg i konkurransen, og Statens vegvesen vil, basert på denne velge ut tre leverandører som i juni i år inviteres til å gi tilbud og delta i forhandlinger. Planen er at Vegvesenet kan signere kontrakt med leverandør i juni 2023, heter det i meldingen.

– I en tid med mye usikkerhet i bygge- og anleggsmarkedet, er vi svært fornøyde med at så mange viser interesse for prosjekteringen og byggingen denne store og viktige entreprisen på prosjektet E18 Lysaker-Ramstadsletta. Nå starter vi omgående arbeidet med å sjekke dokumentasjon og referanser til de selskapene som har meldt seg. Tre av selskapene som oppfyller kvalifikasjonskravene vil bli invitert til å gi tilbud og delta i forhandlinger, sier Kjetil Fløtre, som er prosjektleder for E102 Fornebukrysset-Strand, i meldingen.

Prosjektleder Kjetil Fløtre. Foto: Statens vegvesen

Prosjektleder Kjetil Fløtre. Foto: Statens vegvesen