Fra venstre: Programleder Christian Aarhus, konsernsjef Ståle Rød i Skanska, administrerende direktør Marianne Røren i Mesta og programleder Frode Aga. Onsdagens livepodkast var episode nummer 100 av Byggeplassen.

Fra venstre: Programleder Christian Aarhus, konsernsjef Ståle Rød i Skanska, administrerende direktør Marianne Røren i Mesta og programleder Frode Aga. Onsdagens livepodkast var episode nummer 100 av Byggeplassen.

Podkast nummer 100: Slik jobber Mesta og Skanska når krisene står i kø

Da landet stengte ned 12. mars i 2020, lå Mesta-sjefen Marianne Røren sengeliggende med feber, dundrende hodepine og det hun selv antar var korona importert fra Alpene. Det røper hun i en podkast om å være toppleder når krisene rammer.

Vi har vært gjennom en pandemi avløst av en krig i Ukraina, strømkrisen har slått inn for fullt, råvareprisene har skutt i været og materialtilgangen har vært krevende. Samtidig skal en klimakrise håndteres i et langsiktig perspektiv.

HER FINNER DU PODKASTEN

I en jubileumspodkast live fra Arendalsuka, den etthundrede Byggeplassen-podkasten i rekken, forteller Mestas administrerende direktør Marianne Røren og konsernsjef i Skanska Norge, Ståle Rød, om hvordan det har vært å lede store selskaper gjennom flere store ytre kriser de siste to årene.

Marianne Røren åpner med å fortelle hva hun gjorde da landet ble korona-stengt 12. mars 2020.

– Jeg var ganske nystartet i Mesta. Vi hadde nylig gjennomført en relativt stor organisasjonsendring og vi gledet oss til å ta fatt på å jobbe med de nye teamene på en ny måte og bli ordentlig kjent. Så hadde jeg vært på en liten svipptur til Alpene. Det var ikke så lurt, sier hun.

– Jeg kom hjem på tirsdagen, og på torsdagen stengte Norge. Jeg hadde dundrende hodepine og feber og følte meg ikke pigg. Jeg vet ikke om jeg hadde korona eller ikke, det var ikke mulig å få en test den gangen, men jeg tror det var det. Så jeg lå hjemme i sengen og prøvde å få Mesta opp og stå digitalt, sier Marianne Røren.

– Dere hadde kanskje ikke en plan for korona på den tiden?

– Vi hadde begynt å tenke på det. Vi snakket om det. Men vi var ikke i nærheten av å ta innover oss hva det egentlig innebar, og det gikk utrolig fort de siste dagene da det plutselig stengt, sier Marianne Røren og forteller videre om hva de gjorde og hvordan de har jobbet etter hvert som nye kriser har slått inn.

Ståle Rød forteller hvordan Skanska måtte håndtere reiserestriksjoner på tvers av kommune- og fylkesgrenser, og hvordan det var å forholde seg til regler som endret seg nærmest fra time til time. Ifølge Rød var én sentral del av kriseledelsen å etablere en beredskapsgruppe.

En av oppgavene var å følge med på alle regelendringene som kom og samtidig kommunisere ut hvilke regler som gjaldt til enhver tid.

– Bare i beredskapsgruppa som var knyttet til å holde virksomheten i gang, så satt det 8-10 personer. HR, kommunikasjon, juridisk, innkjøp og ikke minst bedriftshelsetjenesten var veldig aktive i det arbeidet, forteller Rød.

Han forteller også om struktur og nye smittevernsrutiner som raskt kom på plass.

– Vi må huske at vi har maskiner som som brukes i toskiftsordninger, så bare det at én peson gikk ut av maskinen og at det kom en ny inn en halvtime senere, innebar mye renhold. Det var masse rutiner som måtte plass når du skulle vaske ned maskinen når du kom på jobb, og der hadde vi kjempehjelp fra bedriftshelsetjenesten vår, sier Ståle Rød.

Du kan høre mer om hvordan de to topplederne har håndtert påfølgende kriser i kjølvannet av pandemien i podkasten.