Foruten tunnelen, som blir rundt om lag 4,6 kilometer lang, inkluderer entreprisen bygging av ca. kilometer vei i dagen.
Det er det spanske selskapet Obras Subterraneas (OSSA) som hadde det laveste tilbudet. Det madridbaserte selskapet har etter det Byggeindustrien kjenner til ikke tidligere vært inne på veiprosjekter i Norge. Selskapet omsatte for 154 millioner Euro i 2013.
De fire som leverte tilbud er:
NCC 523 342 402,-
Marti IAV Fra 443 476 670,59,- til 459 548 872,19,- (entreprenør har levert fire alternative tilbud).
OSSA 415 630 650,16
Veidekke 471 483 520,54
- Prismessig er dette som forventet, selv om det er et relativt stort sprang fra høyeste til laveste pris. Vi synes det er spennende at også utenlandske aktører er interesserte i prosjektet, sier prosjektleder Gudmund Løvli.
Statens vegvesen skal nå kontrollregne på alle innkomne tilbud, og tar sikte på å signere kontrakten i løpet av juli. Byggestart skjer denne høsten.
- Nøkkelord
- Anlegg
- Tunnel
- Statens vegvesen