Ny Sotra bru. Illustrasjon: Rambøll for Statens vegvesen

Nye Veier-avlysning tankevekker for Sotrasambandet

- Avlysningen av E39-prosjektet er et klart svar på at vi ikke må ta det for gitt at entreprenørene står i kø når store prosjekter kommer ut i markedet, sier prosjektleder Sverre Ottesen i Statens vegvesen.

Ottesen holdt innlegg om OPS-prosjektet rv. 555 Sotrasambandet under Fjellsprengningsdagen. Der kom han inn på at Nye Veiers avlysning av konkurransen om ny E39 fra Kristiansand vest til Mandal øst er en tankevekker også for OPS-prosjektet, som etter planen skal ut i markedet i mars/april til neste år. Rv.555 Sotrasambandet har en beregnet investeringskostnad på rundt 10 milliarder kroner.

- Vi har aldri lagt skjul på at vi er spente på hvordan markedet tar imot dette prosjektet, men det er klart avlysningen av E39-prosjektet aktualiserer problemstillingen knyttet til det å ta en så stor og kompleks kontrakt ut i markedet, sier Ottesen til Byggeindustrien.

- Hvor mange prekvalifiserte grupperinger trenger dere for å gjennomføre konkurransen?

- Vi vil se på erfaringene fra OPS-prosjektet i Hedmark hvor det er tre prekvalifiserte grupperinger. Det er alltid en fare for at noen trekker seg, så det kan også hende at vi velger og ta med fire prekvalifiserte, svarer Ottesen.

Han har lagt merke til at timing blir nevnt som en årsak til at de store norske entreprenørene valgte å droppe Nye Veiers E39-konkuranse på Sørlandet. Ottesen sier de ikke kan bruke tid på hvorvidt timingen av OPS-prosjektet er god, men han ser at det kan slå uheldig ut hvis flere gigantjobber kommer ut i markedet samtidig som Sotrasambandet.

- Jeg vet minst en av de store Rogfast-kontraktene kan komme ut omtrent på samme tidspunkt, men det gjenstår å se hvordan det slår ut i forhold til vår konkurranse. Vi har ikke brukt en eneste kalori på timingen av prosjektet. Vi er opptatt av å komme i gang med byggingen så fort som mulig, og slik tenker også alle de andre prosjektene, sier Ottesen.

Han mener det kan vært en god ide å se på i hvilken grad det er mulig å legge føringer på når de store prosjektene legges ut i markedet, slik at man unngår at mange gigantkontrakter kommer ut på samme tidspunkt.

- Så vidt jeg vet er det ikke noe stor tradisjon for at de store byggherrene snakker sammen om når de kommer ut i markedet med de største kontraktene. Alle vil naturligvis ut med prosjektene så fort som mulig, og det kan ved noen tilfeller slå negativt ut i forhold til antallet som velger å regne på jobben, sier Ottesen.