Ny sykkelvei med utslippsfrie anleggsmaskiner. Foto: NCC

NCC tester mobil hurtiglader på sykkelvei-prosjekt

NCC er i gang med en ny sykkelfelt langs Enebakkveien i Oslo med stor grad bruk av anleggsmaskiner på utslippsfri energi. Samtidig tester de en mobil hurtiglader for hurtig lading av el-maskinene.

Langs Enebakkveien startet NCC i april arbeidet med å blant annet bygge 660 meter tosidige sykkelfelt for Oslo kommune. På hele strekningen skal det neste vår legges rød asfalt i sykkelfeltet. Kontrakten som har en verdi på vel 24 millioner kroner skal være ferdigstilt våren 2022.

For å sikre en god framdrift i prosjektet, er det avgjørende at el-maskinene kan hurtiglades. Dette krever både mye el-effekt og riktige ladeløsninger. En mobil Boost Charger som kombinerer en 390 kWh batteribank, en rekke invertere og transformatorer, skal sørge for at anleggsmaskinene kan lade gjennom to 150 kW CCS2 ladere, eller fra en stor byggestrømstavle med 400 VAC, forteller NCC i en pressemelding.

- Gjennom dette byggeprosjektet vil NCC teste ut markedets første og største mobile hurtiglader i tett samarbeid med EST Nordic og Trønder Energi Vi vil dermed samle mye erfaring som skal brukes til å bygge en rekke flere mobile hurtigladere for det utslippsfrie byggeplass markedet, sier Jannik Stanger i EST Nordic i meldingen.

NCC forteller at ladeløsningen er en 20 fots container som er plassert rett ved anleggsområdet og med enkel adkomst for anleggsmaskinene og lastebilene.

- Vi vil blant annet monitorere ladesykluser og danne oss verdifulle driftsdata fra alle el-maskinene gjennom prosjektet. Disse vil gi oss erfaringsbasert grunnlag for ladeløsninger til våre kommende prosjekter med fossilfrie anleggsmaskiner, sier maskinsjef Jørgen Grønvold i NCC.