Julie Brodtkorb, administrerende direktør Maskinentreprenørenes Forbund (MEF). Foto: CF-WESENBERG

Julie Brodtkorb, administrerende direktør Maskinentreprenørenes Forbund (MEF). Foto: CF-WESENBERG

MEF glad for ekstra midler til drift og vedlikehold

Onsdag kunne Byggeindustrien melde at Samferdselsdepartementet gjør omrokkeringer i sine budsjettposter og øker bevilgningene til drift og vedlikehold av riksveier med til sammen 1,2 milliarder kroner i revidert nasjonalbudsjett. – Det kommer godt med i krevende tider, sier MEF-sjef Julie Brodtkorb.

– Behovet for veivedlikehold er stort og anslag tyder på at det vil koste opp mot 100 milliarder å ta igjen etterslepet. MEF varslet at mange entreprenører er klare for å ta på seg den jobben for samfunnet. En fersk medlemsundersøkelse viser at MEF-entprenørene har lave forventninger til markedet, de har høy kapasitet til å ta på seg nye jobber og de har lave forventninger til lønnsomhet og omsetning. Vårt budskap til finansministeren før budsjettet var enkelt. Vi forventer at Vedum følger opp det han lovet på Politisk kvarter allerede i februar, nemlig prisregulering av alle bevilgninger til vei og vedlikehold. Det innfrir han nå, om inflasjonen holder seg på anslagene. Det er en god nyhet for entreprenørene i krevende tider. Stor prisvekst og fallende markedsutsikter trenger konkrete grep. Dette er ett eksempel på et slikt grep, skriver Brodtkorb i en melding til Byggeindustrien.

Økning til vedlikehold
Regjeringen foreslår å øke veivedlikeholdet med 1,2 milliarder kroner i revidert nasjonalbudsjett, og Statens vegvesen skal nå prioritere hvor disse midlene skal benyttes.

– Norge er et langstrakt land og veiene binder folket sammen og får varer ut i markedet. Jeg er glad for at regjeringen følger opp MEFs krav om å øke vedlikeholdet av veiene våre. Våre entreprenører har mye ledig kapasitet og jeg vet at mange entreprenører sitter klare med kalkulatorene for å regne på nye jobber. Det kommer godt med i krevende tider, sier Brodtkorb.

– Mer til veibygging
MEF skriver videre at regjeringen samlet sett foreslår 481 millioner mer til veibygging. Det bevilges 351 millioner kroner mer til veibygging hos Statens vegvesen. I tillegg får Nye Veier 130 millioner. Disse tiltakene skal dekke inn kostnadsveksten på området.

– Jeg er glad for at regjeringen har fulgt opp våre tydelige krav om å holde aktiviteten oppe i krevende tider. Det er tøffe prioriteringer regjeringen må gjøre, og derfor er det gledelig at de finner rom for å dekke kostnadsveksten for veibygging og holder aktiviteten oppe, sier Brodtkorb.

Øker rammene til kommunene
Samlet sett økes rammene til kommunene og fylkeskommunene.

– Vår klare forventning til landets ordførere er at de må få ut planlagte jobber i markedet. Nå får de noe bedre handlingsrom i kommune-økonomien. Entreprenører i hele Norge melder om mye ledig kapasitet til å ta på seg nye jobber i den kommende tiden, sier MEF-sjefen.

– Lavere skatt for arbeidsfolk på brakke
I 2022 er satsen for pendleropphold på brakke, pensjonat og på hybel uten kokemulighet 177 kroner per døgn.

– Regjeringen foreslår nå å øke denne satsen til 250 kroner. Pendlere som får dekket kost av arbeidsgiver utover satsen på 177 kroner, vil da få lavere skatt. En pendler som bor på brakke i 50 døgn og har lønn i trinn 2 i trinnskatten, vil få inntil 1.250 kroner lavere skatt i året. Dersom pendleren i eksempelet i stedet krever fradrag for utgifter til kost, vil skattebesparelsen være 800 kroner i året, skriver MEF.

– MEF har vært tydelige på at det er urimelig at arbeidsfolkene til entreprenørene våre har for lave fradrag for den reelle kostnaden mat for pendlere har. Regjeringen følger opp vårt signal og det er en hyggelig liten hilsen i form av litt skattelette for anleggsarbeidere som pendler til brakke, sier Brodtkorb.