Ja til Ryfast

Regjeringen har sagt ja til gigantprosjektet Ryfast. Det betyr at både samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa og mange andre rogalendinger får en kortere tur hjem. Ytre Ryfylke blir ferjefritt. Og som ofte før blir det igjen satt verdensrekorder når det gjelder samferdselsprosjekter. I dette ligger også verdens lengste undersjøiske veitunnel – 14 km.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Prosjektet vil totalt koste mer enn fem milliarder kroner med dagens priser. Det har vært tildels stor lokal motstand mot prosjekter i visse deler av Rogaland, men det er ikke tvil om at prosjektet vil bety mye for utviklingen i denne del av landet.

Rv. 13 Ryfast omfatter rundt regnet:

Hundvågtunnelen: 5,6 km toløps tunnelSolbakktunnelen: 14,0 km toløps tunnelBuøy: 450 m veg i dagen, tre rundkjøringer,

530 m gang- og sykkelveg

Hundvåg nord: 320 m veg i dagen, to rundkjøringer; 220 m gang- og sykkelvegSolbakk: 1,1 km veg i dagen, en rundkjøring, 1,0 km gang- og sykkelveg2,2 mill. m3 masseoverskudd.

Arbeidet med å realisere prosjektet starter omgående. Vi regner med at det blir stor interesse for dette prosjektet både blant norske og utenlandske entreprenører.

Slik skal Ryfast bygges. Les mer i Stavanger Aftenblad:

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/ryfylke/Slik-skal-Ryfast-bygges-2971932.html

Powered by Labrador CMS