Jon Østby og Gajaen Chandrasegaram. Foto: Porfyr
Innlegg: Norges grønneste sparetiltak ligger under føttene våre
Norge bygges for framtiden. Byggeprosjekter, veiutbygging og utvidelser av infrastruktur preger landskapet. Men parallelt med veksten øker også utfordringene, særlig når det gjelder håndtering av overskuddsmasser.
Innlegg av:
Jon
Østby, daglig leder i Porfyr og Gajaen Chandrasegaram, teknologisjef i Porfyr.
En kartlegging av større utbyggingsprosjekter i
Vestlandsregionen viser et samlet masseoverskudd på hele 64,7 millioner
kubikkmeter. Dette innebærer et betydelig behov for transport og deponering,
ofte uten at massene kommer til nytte andre steder. Når vi samtidig vet at
rundt 42 prosent av lastebiler kjører tomme deler av strekningen, blir
ineffektiviteten i dagens system tydelig, både økonomisk og miljømessig.
Denne praksisen bidrar til økte klimagassutslipp, unødvendig
trafikkbelastning i byene, samt store offentlige og private kostnader. Det er
verdt å stille spørsmålet: Hvorfor har dette blitt normalen, og hva kan vi
gjøre for å forbedre situasjonen?
Et uutnyttet potensial i sirkulær massehåndtering
Løsningen ligger i bedre samordning og smartere bruk av
ressursene vi allerede har. I stedet for å behandle overskuddsmasser som
avfall, bør de ses som en ressurs. Ved å koble prosjekter med overskudd til
prosjekter med behov, kan vi redusere transportbehovet, spare store summer og
kutte betydelige mengder CO₂-utslipp.
Flere aktører i bransjen har tatt i bruk digitale løsninger
som gjør det mulig å matche behov og tilgang på masser. Erfaringene viser at
det er mulig å redusere både kostnader og miljøbelastning betraktelig –
samtidig som logistikken forenkles.
Behov for nasjonal tilrettelegging
Selv om teknologien og løsningene finnes, mangler det
fortsatt en helhetlig tilnærming. En felles, nasjonal digital infrastruktur for
massehåndtering kunne gitt bedre oversikt, redusert dobbeltarbeid og sikret at
ressursene utnyttes mer effektivt.
Asplan Viak har på oppdrag fra Kommunal- og
distriktsdepartementet pekt på nettopp slike digitale markedsplasser som et
viktig grep for mer bærekraftig masseforvaltning i Norge. Likevel gjenstår det
å omsette anbefalingene til konkret politikk og praksis.
Fra utredning til handling
Vi står overfor en varslet utfordring, og en varslet
løsning. Hver dag kjøres det masser vekk som kunne kommet til nytte i
naboprosjektet. Samtidig tas det ut nye masser med tilhørende naturinngrep og
klimabelastning.
For å møte klimamålene og samtidig redusere sløsing med både
ressurser og penger, må vi tenke nytt om hvordan vi håndterer overskuddsmasser.
Bransjen er klar for endring – men det krever at også det offentlige legger til
rette med nødvendige verktøy, struktur og insentiver.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.