Tor Olav Carlsen. Foto: Erik N.H. Krafft
Innlegg:
Mer makt til Arbeidstilsynet (?)
Selskaper i bygg- og anleggsindustrien er jevnlig i fokus når Arbeidstilsynet prioriterer hvilke virksomheter som skal få besøk. Og fremover kan det bli enda mer viktig å sørge for at alle de arbeidsrettslige reglene overholdes.
Innlegg av:
Tor Olav Carlsen
Partner
Advokatfirmaet BAHR
I juli kom det nemlig et
nytt lovforslag om å gi Arbeidstilsynet flere og sterkere virkemidler.
Forslaget innebærer kort fortalt at Arbeidstilsynet får en «verktøykasse» som
ligner på den som blant annet Konkurransetilsynet har fått benytte i mange år. Det
foreslås for eksempel eksplisitt rett for Arbeidstilsynet til å gi overtredelsesgebyr
når de er på besøk hos en virksomhet, sikre bevis fra virksomheter når det er
tilsyn og adgang til å innhente informasjon fra tredjeparter. Lovforslaget
innebærer at Arbeidstilsynets myndighet blir mer omfattende og nærmer seg den
kompetansen som andre tilsynsmyndigheter har.
Kort om reglene i dag
Arbeidstilsynet har i dag
rett til uhindret adgang til alle steder som omfattes av loven, inkludert
arbeidsplasser og innkvartering som arbeidsgiver stiller til rådighet.
Arbeidstilsynet kan også kreve å få nødvendige opplysninger. Opplysningsplikten
omfatter informasjon som Arbeidstilsynet anser som nødvendig for å utføre sitt
tilsyn.
Opplysningspliktene i
arbeidsmiljøloven gir likevel ikke Arbeidstilsynet adgang til å ta seg inn i
lokaler ved tvang eller til å ta med seg dokumenter når virksomheten nekter å
legge til rette for dette eller aktivt søker å unndra opplysninger. Dette er
noe som kun kan gjennomføres av politiet.
Gebyrer fra
Arbeidstilsynet ilegges i dag som hovedregel ikke på stedet, men etter en
administrativ prosess som inkluderer varsling og mulighet for virksomheten til
å uttale seg.
Etter arbeidsmiljøloven
kan Arbeidstilsynet gi pålegg og treffe enkeltvedtak for å sikre at lovens
bestemmelser blir overholdt. Pålegg er den vanligste reaksjonen fra
Arbeidstilsynet ved avvik, og kan følges opp med tvangsmulkt eller stans av
virksomhetens aktiviteter. Hvis Arbeidstilsynet nektes adgang til en
virksomhet, må tilsynet etter gjeldende regelverk anmelde overtredelsen til
politiet.
Hva blir nytt hvis
forslaget vedtas?
Adgang
til bevissikring
I lovforslaget vurderes
det også å gi Arbeidstilsynet tilsvarende myndighet til å foreta bevissikring som
blant annet Konkurransetilsynet og skattemyndighetene har i dag. Departementet
er i tvil, og ber om høringsinstansenes syn på om en slik bestemmelse bør
innføres i arbeidsmiljøloven. Regler om bevissikring i arbeidsmiljøloven skal i
så fall være et supplement til andre kontrollmetoder og kun brukes i alvorlige
tilfeller. Men hvis forslaget blir vedtatt, får Arbeidstilsynet en helt annen
makt til rådighet enn det de har i dag.
Adgang
til å gi gebyr på stedet
Videre er det foreslått
at Arbeidstilsynets adgang til å ilegge overtredelsesgebyr på stedet skal fremgå
tydelig av gebyrbestemmelsen i arbeidsmiljøloven. Dette vil gjøre det mulig for
tilsynet å reagere umiddelbart på enkle og oversiktlige lovbrudd uten å måtte
gjennomføre lengre administrative prosesser (slik praksis er i dag). Adgangen
til å ilegge gebyr på stedet vil likevel være begrenset, og forutsetter at det
ikke er behov for ytterligere undersøkelser av saken eller skjønnsmessige
vurderinger. Ileggelse av overtredelsesgebyr på stedet vil derfor bare være
aktuelt for enkle og oversiktlige overtredelser hvor det er standardiserte
satser for lovbrudd.
Utvidelse
av kretsen som må gi opplysninger
Lovforslaget utvider
kretsen av personer som opplysningsplikten gjelder for. Departementet foreslår
at Arbeidstilsynet i visse tilfeller også skal kunne innhente opplysninger fra
andre virksomheter enn den som er under tilsyn, altså fra såkalte
«tredjeparter». Det kan for eksempel bli aktuelt når virksomheter unnlater å
oppfylle sin opplysningsplikt, gir ufullstendige opplysninger eller forsøker å
forsinke utleveringen av informasjon.
Presisering
av skyldkrav mv.
Som en konsekvens av
nyere rettspraksis, inkluderer lovforslaget også en presisering av skyldkravet
ved ileggelse av overtredelsesgebyr. Dette innebærer at overtredelsesgebyr bare
kan ilegges dersom noen som har handlet på vegne av virksomheten, har overtrådt
bestemmelser nevnt i arbeidsmiljøloven, enten uaktsomt eller forsettlig. Videre
foreslås det å utvide foreldelsesfristen for overtredelsesgebyr fra to til fem
år.
Utvidelse
av påleggskompetanse
Forslaget utvider også Arbeidstilsynets
påleggskompetanse til å inkludere inspeksjonsadgang etter arbeidsmiljøloven. Lovforslaget
betyr at Arbeidstilsynet vil kunne gi pålegg om adgang til virksomhetens lokaler
og gi gebyr hvis tilsynet ikke slik adgang gis.
Mer og mer viktig å
overholde reglene i loven
Arbeidslivspolitikk har stått
høyt på agendaen for Støre-regjeringen. Lovforslaget føyer seg inn i rekken av
tiltak som styrker Arbeidstilsynets rolle. Overholdelse av arbeidsrettslige
regler og dokumentasjon på dette blir stadig viktigere, og utgjør nå en sentral
del av virksomhetenes ansvar for å drive virksomheten på en ansvarlig måte.
I lovforslaget om å gi
Arbeidstilsynet flere og sterkere virkemidler, har regjeringen hentet
inspirasjon fra andre rettsområder. Andre tilsynsmyndigheter, blant annet
Konkurransetilsynet, skattemyndigheter og Finanstilsynet, har også mulighet til
å foreta bevissikring. Dersom vilkårene for bevissikring er oppfylt, kan
tilsynsmyndighetene blant annet få adgang til lokaler, eiendommer og andre
oppbevaringssteder for å søke etter bevis.
Brudd på
arbeidsmiljølovgivningen kan få betydelige økonomiske konsekvenser. Fra 1. juli
2024 trådte blant annet nye bøtesatser i arbeidsmiljøloven i kraft.
Arbeidstilsynet kan nå gi overtredelsesgebyrer som utgjør inntil 50 ganger
grunnbeløpet (over NOK 6 millioner) eller fire prosent av virksomhetens
årsomsetning. Det høyeste beløpet skal legges til grunn. Før lovendringene
kunne gebyrene maksimalt utgjøre 15 ganger grunnbeløpet (omtrent NOK 1,8
millioner).
Det kan være god bruk av
tid og ressurser å sørge for at alle prosesser og dokumentasjon til
virksomhetene er «up to date». Det siste man ønsker er å bruke masse tid og
ressurser etter et tilsyn på å rydde opp.
Det er nok ganske sikkert
at store deler av lovforslaget kommer til å bli vedtatt. Fristen for å komme
med innspill til departementet er 15. oktober 2024.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.