Ordfører i Indre Østfold kommune og leder for Ring 4-samarbeidet, Saxe Frøshaug. Foto: Erik Unaas
Ordfører i Indre Østfold kommune og leder for Ring 4-samarbeidet, Saxe Frøshaug. Foto: Erik Unaas

Innlegg: Må fortsatt kjempe for Ring 4-prosjekt

Ordfører i Indre Østfold kommune og leder for Ring 4-samarbeidet, Saxe Frøshaug, gleder seg over at flere delstrekninger i den planlagte Ring 4-utbyggingen rundt Oslo er høyt på Vegvesenets prioriteringsliste. Men ett prosjekt ligger ikke inne i lista.

Innlegg av:

Saxe Frøshaug, ordfører i Indre Østfold kommune og for Ring 4-samarbeidet, en sammenslutning av 16 kommuner langs den planlagte veitraseen.

Statens Vegvesen la denne uken fram sitt forslag til prioriteringer i kommende seksårsperiode.

I denne ligger E134 Oslofjordtunellen (Frogn og Asker kommuner) på topp (investeringsramme 5,83 milliarder kroner). Innenfor de 20 nevnte prosjekter er også disse tre andre delstrekningene i riksveikonseptet Ring4:

  • E18 Retvedt – Vinterbro (Nordre Follo og Ås kommuner, kostnadsoverslag 8,39 milliarder)
  • E134 Dagslett – kryss E18 (Asker og Lier kommuner, kostnadsoverslag 4,16 milliarder)
  • Rv22 Glommakrysningen ved Fetsund (Lillestrøm kommune, kostnadsoverslag kr 3,22 milliarder)

Dette viser at Statens Vegvesen ser behov for et sterkt og bærekraftig veinett rundt hovedstaden.

Men samtidig er det ett prosjekt langs Ring 4 som ikke ligger inne på prioriteringslista – og som vi fortsatt kommer til å kjempe for fremover: Den fire kilometer lange E16-strekningen fra Eggemoen til Nymoen/Hensmoen nord før Hønefoss.

I dag må trafikken nedenom Hønefoss by, hvilket ofte fører til propp i trafikken og lange køer. Veien her har vært under NTP-planlegging i snart ti år, og vi har forventninger til at også denne strekningen kommer på plass snart. Med flere av de andre veiprosjektene på Ring-4 løst, bør det bli lettere å argumentere for denne strekningen fremover.

Ring 4. Illustrasjon: Ring 4-samarbeidet
Ring 4. Illustrasjon: Ring 4-samarbeidet