Oslo-bedrifter bør bli flinkere til å kildesortere

Bare 42 prosent av bedriftene i Oslo kildesorterer plastemballasje, mot 59 prosent på landsbasis. Det betyr at Oslo-bedriftene er dårligst i landet, og at mange av dem har unødvendig store utgifter til avfallshåndtering.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

NHO støtter Plastreturs oppfordring til næringslivet om å satse på plastsortering. Sett fra NHOs side er det viktig å øke kildesorteringen av plastemballasje. Rent bedriftsøkonomisk gir det bedriften lavere avfallskostnader. Miljømessig bidrar gjenvinning av plast til å redusere utslippene av klimagasser og forbruket av olje. Dessuten er det nødvendig for å nå de nasjonale returmålene for plastemballasje, som er nedfelt i bransjeavtalen mellom næringslivet og miljømyndighetene, sier avdelingsdirektør for energi og miljø i NHO, Helge Fredriksen. Bedre lengre nord MMI-undersøkelsen som ble gjennomført for Plastretur i september, byr på flere overraskelser når det gjelder hvilke bedrifter som kildesorterer avfall i Norge. Til tross for at transport og logistikk er langt enklere i Oslo enn mange andre steder i landet, kommer hovedstaden på jumboplass når det gjelder kildesortering av plastemballasje og flere andre typer avfall. Bare 42 prosent av Oslo-bedriftene oppgir at de returnerer plast, mens hele 63 prosent sørger for at plasten gjenvinnes på resten av Østlandet. Best i klassen er næringslivet i Trøndelag og Nord-Norge, hvor 65 prosent kildesorterer plast. Høyere miljøbevissthet Også når det gjelder sortering av farlig avfall, trevirke og matavfall ligger næringslivet i Oslo langt tilbake for resten av landet. Sundt tror dette har sammenheng med at distriktene var tidlig ute med kildesortering for privathusholdninger, og at dette har smittet over på næringslivet. Det kan også tyde på en større generell miljøbevissthet i distriktene. Bare når det gjelder retur av papir og papp er Oslo på høyde med landsgjennomsnittet. Godt tilrettelagt Det er ingen grunn til at næringslivet i Oslo skal henge etter. Innsamlingstilbudet her er minst like godt utbygd som i resten av landet. Korte transportavstander og konkurranse mellom aktørene gjør det rimelig å gjenvinne avfallet, sier adm. direktør Peter Sundt i Plastretur. Undersøkelsen viser også at bedrifter med 100 eller flere ansatte i større grad slutter opp om kildesortering av plastemballasje, enn mindre bedrifter. På landsbasis sorterer 74 prosent av de store bedriftene plast, mot bare 46 prosent av de minste bedriftene (4-9 ansatte). Positiv utvikling Sammenlignet med en identisk undersøkelse foretatt i 1999, har andelen bedrifter som sorterer plast har økt fra 51 til 59 prosent. Det har vært en tilsvarende økning i returen av farlig avfall, bølgepapp, trevirke og matavfall. Utviklingen går i riktig retning. De gode resultatene skyldes mange bedrifter ser både de økonomiske og miljømessige fordelene ved å kildesortere plastemballasje og andre avfallsfraksjoner, sier Sundt. Hele 44 prosent av bedriftene oppgir miljøhensyn som viktigste årsak til at de velger å kildesortere plastemballasje. Gjenvinning av plast sparer bruken av råolje og reduserer utslippene av skadelige klimagasser. Bare 22 prosent oppgir økonomiske hensyn som viktigste grunn til at de returnerer plast. Undersøkelsen er basert på 600 telefonintervjuer med bedrifter som har 10 eller flere ansatte. I tillegg er det gjennomført 157 intervjuer med bedrifter med 4-9 ansatte. Alle intervjuene er gjort med daglig leder/administrerende direktør i selskapene. Utvalget er representativt og tilfeldig trukket blant norske selskaper.

Powered by Labrador CMS