Ofotbanen: Lengre kryssingsspor på Katterat
Mandag 21. oktober ble den vestre sporvekselen til det nye kryssingssporet på Katterat stasjon på Ofotbanen lagt inn. Om tre uker skal det nye sporet kunne ta imot kryssinger.
Denne artikkelen er over ti år gammel.
Ofotbanen var stengt for trafikk fra søndag 20 oktober klokken 17.30 og fram til mandag ettermiddag 21.oktober. Mens banen banen var stengt pågikk arbeider flere steder i tillegg til innleggingen av sporveksel til det nye sporet. Ofotbanen har meget tett trafikk og en stengning av trafikken medfører store konsekvenser. Persontrafikken ble avviklet med busser vest for Bjørnfjell, mens malmtog og andre godstog måtte vente til banen gjenåpnet mandag ettermiddag. Fram til midten av november blir stasjonene Rombak, Katterat og Bjørnfjell bemannet av trafikkstyrere mens arbeidet med signalanlegget på den ombygde Katterat stasjon fullføres. -Det er svært lenge siden så mange av banens stasjoner har vært bemannet, forteller fungerende togdriftsleder Arve Andersen i Narvik. Det nye kryssingssporet på Katterat ligger inne i en tunnel og er en del av prosjektet med å tillate 30 tonns akseltrykk på Ofotbanen. Når banen blir klar for dette skal den kunne ta mot enda tyngre og lengre malmtog enn i dag. Dagens malmtog har en togvekt på 5.500 tonn. >p/> )