Knust betong brukt i ny betong
Gjenbruk av byggematerialer har sterkt fokus i Statens vegvesen. På en støttemur under E6 ved avkjørselen til Kolbotn utenfor Oslo, tok man i november 2004 skrittet fullt. Her ble all steinen i betongen erstattet med knust betong.
Denne artikkelen er over ti år gammel.
I regi av Gjenbruksprosjektet har etaten tatt fatt i sentrale utfordringer for å oppfylle sitt mål om gjenbruk av bygningsmaterialer, fortrinnsvis i vegbyggingen. Et hovedmateriale er betong som utgjør nær 700 000 tonn av bygningsmassen som hvert år rives i Norge. Gjenbruksprosjektet har god erfaring med knust betong som vegbyggingsmateriale. Det har også vært gjort forsøk med noe knust betong blandet i ny betong. På en støttemur under E6 ved avkjørselen til Kolbotn utenfor Oslo, tok man i november 2004 skrittet fullt. Her ble all steinen i betongen erstattet med knust betong. Skal skaffe praktisk erfaring Hovedhensikten med denne støpen var å skaffe seg praktisk erfaring med gjenbruk av gammel betong i ny betong. Den nye betongen ble blandet etter resepten til Statens vegvesens brubetong, som blir regnet som krevende å produsere. I tillegg til avansert bruk av slike gjenbruksmaterialer, skal konstruksjonen også bidra med langtids erfaring fra gjenbruksbetong som står utsatt for vær og vind. Overraskelser til å leve med Det er som regel forbundet med overraskelser å prøve nye materialer på denne måten, og det skjedde også her. Allikevel kunne man konkludere med at støpen var vellykket. Betongen var ikke vanskeligere å støpe enn en litt krevende tradisjonell betong. Ved avforskalingen kunne man observere en nesten perfekt overflate. Nå gjenstår en omfattende testing av tilslag, fasthet, frostbestandighet osv. På lang sikt vil man også få erfaring med hvordan selve muren vil greie seg. Dersom førsteinntrykket er riktig, vil det nok gå mange år før man kan se noe som helst. Høyverdig bruk En av Gjenbruksprosjektets grunnleggende ideer er å bruke gjenbruksmaterialer der hvor de gjør mest mulig nytte for seg. Knust betong i topp forsterkningslag på en veg er høyverdig bruk. Fyllmasse på en søppelfylling eller en støyvoll er det tvert i mot ikke. Å bruke knust betong i ny betong kan trygt kalles høyverdig bruk - på den måten blir gjenbrukssirkelen fullstendig lukket. Ny mulighet for gjenbruk? Støttemuren under E6 er ikke større enn en brøkdel av en tradisjonell brukonstruksjon i vegvesenets regi. Statens vegvesen stiller meget høye krav til sin betong. Den blir ofte brukt i krevende konstruksjoner utsatt for klimapåkjenninger. Etaten har de senere år styrket sine kvalitetssikringsrutiner og prosedyrer for kvalitetsstøp tilpasset ulike standardkrav. I dette utviklingsarbeidet - til tross for vellykket støp er knust betong i ny betong ikke noe satsningsområde for Statens vegvesen. Forsøket vil imidlertid være en nyttig referanse også for andre utenom Vegvesenet. Dette er en av intensjonene med Statens vegvesens Gjenbruksprosjekt. For eksempel vil aktuelle bruksområder kunne være store utbyggingsprosjekt som også omfatter rivearbeider. Det mest kjente eksempelet er Gardermoen, hvor man brukte 5 000 tonn knust betong som tilslag til ny. Selv om støttemuren på E6 er forsvinnende liten i forhold til dette, har den vist at knust betong kan brukes i mer krevende betongresepter.