Klart for Imarsundprosjektet

Knut Bjerkan og Jørn Arve Hasselø i Statens Vegvesen, Region Midt, la i går fram gunstige tall for Imarsundprosjektet på Nordmøre. Arbeidet på prosjektet som vil koste 250 millioner kroner, kan starte i høst, skriver Tidens Krav.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Imarsundsambandet, som skal knytte Tustna til Aure, har en robust økonomi selv om det meste skulle slå feil både med hensyn til trafikk og rentefot. Det viser de nye beregningene som Statens Vegvesen, Region Midt har utarbeidet. Alt var bare smil og lutter glede i formannskapssalen i Kristiansund i går, hvor det var stor lettelse å se i ansiktene til de som har stått i spissen for å løse dette viktige sambandet på Nordmøre. Det lokale løpet nærmer seg målstreken. Nå er det opp til Samferdselsdepartementet og Stortinget å gi grønt lys for bompengesøknaden i løpet av våren. Alt skulle ligge til rette for byggestart utpå høsten, slik at Imarsundbrua (580 meter), Litjsundbrua (300 meter), 3,4 kilometer nye veier og nytt fergetillegg i Sandvika kan stå ferdig høsten 2006. Selv om Nordre Nordmøre Bruselskap snart har fullført de oppgaver man var satt til å løse, vil selskapet leve videre, blant annet for å se på tunnel under Talgsjøen og undersjøisk tunnel til Smøla Uendret kostnad De reviderte tallene som Jørn Arve Hasselø og Knut Bjerkan fra Utbyggingsstaben i Region Midt la fram i Kristiansund i går viser at de tidligere beregningene holder mål. De konkluderte med at det er et økonomisk robust prosjekt som nå sendes videre til Samferdselsdepartementet, etter at veidirektoratet har kvalitetssikret de siste tallene. Nå tror jeg det sitter, sier styreleder i Imarfinans, Knut Baardset, som har fått løfte om at stortingsproposisjonen om bompengesøknaden skal være klar til påske. De reviderte tallene er omtrent slik vi ønsker at de skal være. Dette er et veiprosjekt som ikke belaster offentlige budsjetter med en krone. Staten bidrar med underskuddet i fergedriften, og vi har ellers fått 15 millioner kroner fra kommunalminister Erna Solberg i forbindelse med sammenslåingsprosessen Aure-Tustna. Resten blir betalt av trafikantene i form av bompenger, sier Baardset. Forutsetningene i folkeavstamningen at fullfinansiering og byggestart i Imarsundet i løpet av 2004 er innenfor rekkevidde, men Baardset innrømmer at man har tidsnød i sammenslåingsprosessen i forhold til «deadline» 1. januar 2006. Pris: 250 millioner To bruer, 3,4 nye veier, ny fergekai i Sandvika og fire millioner kroner i tilskudd til kabelferga over Nordheimsundet til Solskjeløya har en samlet prislapp på 250 millioner kroner. Det betyr at kostnadene er på akkurat sammen nivå som for to år siden. I dette tallet er det ellers lagt inn 10 prosent usikkerhet den ene eller andre veien. Rentebetingelsene som Imarfinans kan oppnå på bompengelånene har selvsagt stor betydning for økonomien. Vegkontoret har regnet på forskjellige scenarier med rente fra 5 til 6,5 prosent, og konklusjonen er at økonomien holder innenfor en nedbetalingstid på 15 år, selv med de verst tenkelige forhold skulle slå inn med hensyn til trafikkutvikling og rente. Baardset er overbevist om at de skal havne på rentebetingelser under 5,5 prosent! I tallene fra kostnadsgruppa i Region Midt er forutsetningene en trafikkvekst på 30 prosent når sambandet åpner, og en årlig trafikkøkning på 1 prosent. Stål billigere enn betong Imarsund-prosjektet består altså av to bruer, nye veier og ny fergekai. Forskjellen mellom betong eller stål på bruene er på rundt 3 millioner kroner, med stål som det gunstigste alternativet. Stålet tillater lengre spenn på de to bruene som begge vil ha en seilingshøyde på 12 meter ved høyeste høyvann. Begge bruene skal bygges etter kjente metoder. Anbudene skal legges ut i hele EØS-området, men erfaringen er at det stort sett er norske entreprenører som melder seg, sier broingeniør Jørn Arve Hasselø som mener at markedet på denne typen arbeid er gunstig akkurat nå. I vårt kostnadsoverslag har vi ikke tatt utgangspunkt i billigste anbudsaltetnativ. Pælingen i Imarsundet er den mest kritiske faktor i bruarbeidet. Våren er det gunstigste tidspunktet for å starte dette arbeidet, sier Hasselø.

Powered by Labrador CMS