Kalkulasjonsrenten settes ned

Finansdepartementet har sendt ut nytt rundskriv som innebærer at kalkulasjonsrenten for veiprosjekter reduseres fra åtte til fire prosent.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Omleggingen innebærer at en i utgangspunktet skal anvende en kalkulasjonsrente på 4 prosent, mot 8 prosent som har vært vanlig frem til nå. Det betyr at en rekke veiprosjekter som er beregnet å være ulønnsomme, vil bli lønnsomme. - Dette er viktig, for det innebærer at en rekke veiprosjekter som i NTP er beregnet som ulønnsomme, nå blir mer lønnsomme. Kalkulasjonsrenten er nå på nivå med kalkulasjonsrenten i Sverige, og det er bra. Inntil dette rundskrivet kom, var Svinesundsbrua lønnsom for svenskene, men ikke for oss nordmenn, sier direktør Ole A. Hagen i Transportbrukernes Fellesorganisasjon. Transportbrukernes Fellesorganisasjon har jobbet målbevisst sammen med medlemsorganisasjonene for å redusere kalkulasjonsrenten som er benyttet i lønnsomhetsberegningene i Nasjonal transportplan (NTP) 2006-2015. Vi har hatt som mål at lønnsomhetsberegningene i samferdselsprosjekter må bygge på tilsvarende kalkulasjonsrenter som i nabolandene våre. Finansdepartementet har nå revidert sine retningslinjer og kommet frem til at nivået på kalkulasjonsrenten skal reduseres. Et viktig formål for revisjonen har vært å gjøre veilederen enklere og mer pedagogisk. Hovedregler og prinsipper er framhevet, og enkelte temaer og problemstillinger er utdypet. Det er tatt inn flere eksempler på samfunnsøkonomiske analyser. Veilederen inneholder også et nytt kapittel om andre departementers og underliggende etaters veiledere i konsekvensanalyser. Valget av kalkulasjonsrente og håndtering av risiko er gitt en utvidet omtale. Normalrenten på 4 prosent består av en risikofri realrente på 2 prosent og et risikotillegg på 2 prosent. I tilfeller med betydelig systematisk risiko anbefaler veilederen å benytte en kalkulasjonsrente som er høyere enn 4 prosent. En kalkulasjonsrente på 6 prosent kan være et hensiktmessig alternativ i slike tilfeller. Den reviderte veilederen utdyper retningslinjene for å avvike fra normalrenten.

Powered by Labrador CMS