Atlanterhavstunnelen billigere
Atlanterhavstunnelen blir 80 millioner billigere når veikontoret legger frem nytt kvalitetssikret overslag for prosjektet 15. januar, skriver Tidens Krav.
Denne artikkelen er over ti år gammel.
Tunnelformann John Harry Kvalshaug har en følelse av at det nå går veien for prosjektet under Bremsnesfjorden.Det opplyser tunnelformann John Harry Kvalshaug til Tidens Krav. Nylig presenterte Statens vegvesen et kostnadsoverslag på 614 millioner kroner. Det er 89 millioner mer enn de 525 millionene prosjektet makter å bære. Det har derfor vært viktig for arbeidsgruppa som har vært i sving for å se på mulige kutt å få et så nøkternt og realistisk kostnadsbilde som mulig. Billigere rente på lån og forenklet utbygging av tilførselsveien i Kristiansund utgjør brorparten på kuttlista arbeidsgruppa nå går for. I midten av januar vil veikontoret ha kostnadsoverslaget kvalitetssikret og klart til å sendes over til Vegdirektoratet. - Med stor sannsynlighet så vil dette overslaget danne grunnlaget for bompengesøknaden som blir sendt Stortinget for behandling i vårsesjonen, sier Kvalshaug. - Så får vi se om vi må skjøte på noen kroner eller ikke, når anbudsrunden er gått og tilbudene kommet inn, sier Kvalshaug. Ledig kapasitet Anleggsbransjen hilser tunnelprosjektet under Bremsnesfjorden varmt velkommen. Selv om markedssituasjonen har bedre seg i anleggssektoren, er det fortsatt ledig kapasitet. - Selv om aktiviteten skulle øke, vil det likevel være et stykke igjen til at kapasiteten i anleggsbransjen er fullt utnyttet. Det viser en rundspørring hos de største anleggsentreprenørene. Både Veidekke, Selmer Skanska og NCC melder at de har god kapasitet til å bygge tunnelen når den måtte komme, skriver administrerende direktør Sverre A. Larssen i Byggenæringens Landsforening, til styret i tunnelselskapet. Kreativ tenking Kvalshaug berømmer kommunene for kreativ tenking for å finne mulige sparetiltak som kan utsettes i tid, og hva som kan gjøres uten at en er nødt til å sette i gang nye og tidkrevende planprosesser. Etter tilråding fra veivesenet står tunnelselskapet fast på å bygge tilførselsveien på Averøy som planlagt, men kutter i første omgang alle ekstravaganser. I Kristiansund går arbeidsgruppa inn for enklere løsninger på tilførselssiden, som gjør prosjektet 20-30 millioner billigere. Kommunen og veivesenet skal nå gå en runde for å få avklart om det er nødvendig med en ny reguleringsplanprosess.