Illustrasjon: Kystverket/Snøhetta/Plomp.

Illustrasjon: Kystverket/Snøhetta/Plomp.

Har lyst ut stort rådgiveroppdrag for skipstunnel

– Den som får avtalen vil bli en viktig teknisk samarbeidspartner i alt arbeid med å få anskaffet og bygget Stad skipstunnel, sier prosjektleder Terje Skjeppestad i Kystverket.

Kystverket har fått i oppdrag å bygge Stad skipstunnel, verdens første fullskala skipstunnel. Selve byggeprosjektet skal utføres som en totalentreprise. Prosjektet skal lyses ut i 2024 og det kan bli byggestart i 2025, opplyser Kystverket i en melding.

– Vi søker nå en rådgiver og samarbeidspartner som skal hjelpe oss med dette arbeidet. Vår nye samarbeidspartner blir med oss frem til tunnelen er ferdig bygget, altså både med forberedende arbeider og i tilbuds-, prosjekterings-, bygge- og avslutningsfasen, sier Terje Skjeppestad.

Skal komplettere byggherres prosjektteam

Den tekniske samarbeidspartneren vil komplettere Kystverkets eget prosjektteam, som i dag består av 10 ansatte.

– Vi ser for oss at prosjektorganisasjonen vil bli en del større når vi skal i gang med selve byggingen av skipstunnelen, enten via faste ansettelser, innleie og/eller innleie via denne rammeavtalen, opplyser Skjeppestad.

Prosjektleder Terje Skjeppestad i Kystverket.

Prosjektleder Terje Skjeppestad i Kystverket.

Foto: Kystverket.

Kontraktsverdi

Verdien på konkurransen og avtalen som nå er kunngjort i Doffin er estimert til 30 – 90 millioner kroner, og ved utløsning av opsjon på innleie er det satt et maksimal verdi på 150 millioner kroner.

Rådgiverfirmaet skal bistå prosjekt Stad skipstunnel med ingeniørarbeid innenfor alle nødvendige tekniske fag. Særskilte fag som Kystverket vurderer som viktige er geoteknikk, geologi, konstruksjoner, tekniske installasjoner, korrosjon og HMS, skriver byggherren i meldingen.

Stor interesse

Prosjektleder Skjeppestad tror ikke det vil være vanskelig å finne en kontraktspartner som vil samarbeide med Kystverket om Stad skipstunnel.

– Vi opplever stor interesse rundt verdens første skipstunnel. Dette er et spektakulært prosjekt, både i norsk og internasjonal målestokk, så vi antar at det er endel rådgivningsfirmaer som ønsker å bidra inn i dette, sier han.