Ramstadsletta. Illustrasjon: Statens vegvesen

Full brems for Ny E18 - bare to personer planlegger 15-milliardersprosjekt

Planleggingen av delstrekningen Lysaker-Ramstadsletta i 15-milliardersprosjektet Ny E18 Vestkorridoren står nesten bom stille.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Aftenposten melder torsdag at Vegvesenet nå jobber for byggestart høsten 2021, noe som er to år senere enn planlagt.

Allerede i desember meldte NRK og Aftenposten at bremsene kunne bli satt på i E18-utbyggingen, fordi det ikke var bevilget penger til prosjektet i 2019.

Årsaken var, ifølge Samferdselsdepartementet, at Statens vegvesen hadde brukt for mye penger i 2018.

Pengebruken var i stor grad knyttet til oppkjøp av eiendommer i området der veien skal gå.

Kuttet har fått konsekvenser. Mens det i høst var nesten 150 personer som jobbet med å planlegge delstrekningen Lysaker-Ramstadsletta til 15 milliarder kroner, er det i dag kun prosjektleder Grete Tvedt og delprosjektleder Ian Markey som jobber med prosjektet på på fulltid.

Byggingen av ny vei egentlig ha startet til høsten. Nå jobbes det i stedet for byggestart om to og et halvt år.

– Bare det å bygge opp prosjektet igjen, internt og eksternt, tar rundt et halvt år, sier prosjektleder Grete Tvedt til avisen.

Aftenposten har spurt samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) om hvilke muligheter E18-prosjektet har i revidert nasjonalbudsjett, men det ønsker ikke ministeren å kommentere. Ifølge departementet legges forslaget til revidert nasjonalbudsjett frem 14. mai.

Strekningen Lysaker-Ramstadsletta er cirka 4,3 kilometer. Ny E18 skal etter planen få tre gjennomgående kjørefelt i begge retninger.

I prosjektet inngår høystandard busstrasé, sykkelveg, ny diagonal mellom Gjønnes og E18 (Gjønnestunnelen) og ny forbindelse til Fornebu. Gjønnestunnelen har som formål å redusere trafikken på lokalveger, avlaste boligområder og sikre økt framkommelighet for buss.

Ny E18 vil gå i tunnel forbi Høvik, og ved Stabekk vil ny E18 gå under lokk. Forbi Høvik vil dagens E18 bli bygd om til lokalveg.

Powered by Labrador CMS