En tidligere illustrasjon av Byhaugtunnelen som biltunnel. Illustrasjon: Statens vegvesen

En tidligere illustrasjon av Byhaugtunnelen som biltunnel. Illustrasjon: Statens vegvesen

Flertall for å gjøre Byhaugtunnelen i Stavanger til sykkeltunnel

Et politisk flertall i Stavanger ligger an til å gjøre den oppgraderte Byhaugtunnelen på det som var E39, til sykkeltunnel når den åpner igjen i mai neste år.

Det skriver Stavanger Aftenblad i en artikkel mandag.

Ap og Høyre tar forbehold om gruppebehandling etter sommerferien, men sentrale folk i begge partier mener det er et svært godt forslag, foreløpig som et prøveprosjekt i ett år, skriver Aftenbladet.

– Da jeg hørte om dette første gang, må jeg innrømme at det hørtes litt crazy ut, men etter å ha tenkt meg om sliter jeg med å finne gode motargumenter. Gjør vi dette, vil vi få en helt ny og kort trasé for syklende og gående mellom Tasta og Stokka. Det utfordrer vår vanetenking om alltid å gi bilen prioritet. De som kjører bil, får finne seg i å kjøre via Eiganestunnelen eller sentrum, sier Høyres John Peter Hernes, nestleder i kommunestyregruppen, til avisen.

Tunnelen ble stengt i slutten av 2020, med plan om gjenåpning våren 2022. Trafikken gjennom tunnelen har i all hovedsak blitt lagt om til Eiganestunnelen, som er en del av Ryfast-forbindelsen.

I tillegg til Høyre har Aftenbladet innhentet positive kommentarer om forslaget fra Arbeiderpartiet, Venstre og Miljøpartiet de grønne. Folkeaksjonen Nei til mer bompenger og Fremskrittspartiet uttaler seg mer negative til forslaget. FNB og Frp har til sammen elleve av 67 plasser i kommunestyret i Stavanger.

Skulle det bli flertall i kommunestyret, må også fylkeskommunen overbevises. Det er Rogaland fylkeskommune som overtar driftsansvaret for tunnelen når den åpner igjen.