Illustrasjonsfoto: Knut Opeide/Statens vegvesen.
Illustrasjonsfoto: Knut Opeide/Statens vegvesen.

Enormt sprik i tilbudene på veikontrakt i Trøndelag

Fem entreprenører leverte inn tilbud på en vedlikeholdskontrakt som omfatter riksveier i Trøndelag i 2023 og 2024. Det dårligste tilbudet ligger 190 prosent over laveste pris.

Ifølge Statens vegvesen leverte tre lokale og to nasjonale entreprenører inn følgende tilbud (eksklusiv moms) på veivedlikeholdskontrakten:

  • Brødrene Bjerkli – 37,74 millioner
  • Veidekke Industri – 43,30 millioner
  • Peab Anlegg – 64, 05 millioner
  • Farbu & Gausen – 96,45 millioner
  • Austad Maskinstasjon – 109,40 millioner

– Nå skal Statens vegvesen kvalitetssikre all dokumentasjon og kontrollregne tilbudene før det blir besluttet hvem som får kontrakten, sier byggeleder Erling Halvorsen, i en pressemelding.

Kontrakten omfatter vedlikeholdsoppgaver på riksveier og riks gang- og sykkelveier, med tilhørende sideanlegg, sideområder, utstyr og installasjoner i Trøndelag fylke. Kontrakten gjelder ikke løpende driftsoppgaver, som er regulert i egne driftskontrakter.

Eksempel på vedlikeholdsoppgaver:

  • utskifting av stikkrenner
  • utskifting av kummer
  • kantforsterkning
  • masseutskifting/forsterkning av veibanen
  • utskifting av gamle skiltplater/skiltoppsett og portaler

I tillegg kan andre vedlikeholdsoppgaver også forekomme.

– De enkelte oppdragene gjøres etter bestilling fra Statens vegvesen som byggherre. Arbeidet gjøres opp i henhold til mengder og enhetspriser for definerte prosesser og som regningsarbeid i henhold til timepriser for mannskap og maskiner, forteller Halvorsen.