Mona Fagerås, transportpolitisk talsperson i SV, vil skrote etappe to av E18 Vestkorridoren.

Mona Fagerås, transportpolitisk talsperson i SV, vil skrote etappe to av E18 Vestkorridoren.

Arkivfoto: Vidar Ruud / NTB

E18 Vestkorridoren blir forsinket – mener hele prosjektet bør skrotes

Planleggingen av etappe to av E18 Vestkorridoren blir inntil ett år forsinket fordi Vegvesenet må få kontroll på kostnadene i prosjektet. SV og MDG vil droppe veiprosjektet, mens Frp mener forsinkelsen delvis er regjeringens feil.

Fredag kom meldingen om at den videre planleggingen av E18 Ramstadsletta-Nesbru, som er etappe to av E18 Vestkorridoren, blir forsinket. Begrunnelsen er at Statens vegvesen har gjort et nytt kostnadsanslag som viser at prosjektkostnaden har steget med tre milliarder fra 12,2 til over 15 milliarder kroner.

Vegvesenet hadde i utgangspunktet planer om å fremme reguleringsplanen for prosjektet for vedtak mot slutten av 2023, eller tidlig i 2024. Nå varsler byggherren at de vil bruke inntil ett år på å skaffe seg kontroll på kostnadene i prosjektet.

– Ved etappe to av E18 Vestkorridoren, hvor planen var byggestart tidligst i 2028, ser vi at kostnadene har dratt av gårde. Vi har gjort en overordnet analyse og ser at markedsprisene har gått opp, spesielt enhetsprisene. Vi ser også at vi har underestimert byggherrekostnadene og at vi må oppjustere usikkerhetskostnadene, sier prosjektsjef Tom Hedalen til Byggeindustrien.

Hele den nye Vestkorridorstrekningen på 17 kilometer mellom Lysaker i Bærum og Drengsrud i Asker skulle etter planen stå ferdig i 2035. Prosjektet ble i 2020 anslått å koste til sammen 60 milliarder kroner. Det meste, inntil tre firedeler, skal dekkes av bompenger, opplyser NTB.

SV og MDG vil droppe ny vei

Frp mener forsinkelsen delvis er regjeringens feil og sier dette er konsekvensene av villet politikk fra Støre-regjeringen.

– Dette burde ikke komme som noen overraskelse for en regjering som kutter milliarder i rammene til veibygging og planlegging, noe som igjen fører til at prosjekt etter prosjekt blir utsatt og med betydelige forsinkelser, sier Frps Frank Sve, nestleder i transportkomiteen, i en kommentar til NTB.

Mona Fagerås, transportpolitisk talsperson i SV, vil skrote hele prosjektet.

– Jeg kan ikke fatte og begripe at regjeringen vil holde igjen på pengebruken til folk som sliter, men synes det er helt greit å kaste bort penger på en miljøfiendtlig motorvei, sier hun.

MDG i Oslo vil også kutte den nye motorveien.

– Oslo har lenge sagt at vi ikke ønsker denne motorveien inn til byen, og det er ikke lokal enighet om prosjektet, sier gruppeleder Eivind Trædal i Oslo MDG, til NTB.

Ordfører tar det med ro

Ordfører Lisbeth Hammer Krog (H) i Bærum tar nyheten fra Statens vegvesen med ro og kaller det hele udramatisk.

– Ekstra utredningsrunde for andre etappe av E18 under Sandvika er udramatisk. Jeg er faktisk glad for at Statens vegvesen adresserer denne utfordringen så tidlig i prosjektet. Slik får vi tid til å justere oss inn. Vi har dessverre eksempler på at kostnadssprekker oppdages altfor sent i byggeprosessen, sier hun.

Hammer Krog peker på at strekningen ikke skal bygges før nærmere 2030.

– Vi har god tid til å hente inn denne ekstra runden med kvalitetssikring. I fellesskap skal vi se billigere og bedre løsninger, sier hun til NTB.

Hun sier første etappe av den nye veien fra Lysaker til Ramstadsletta er i rute.

– Prosjektet er i rute på med hensyn til tid og budsjett. I disse tider er det en gledelig melding, slår ordfører Hammer Krog fast.