Sjef for Forretningsområde Bane, Divisjon Samferdsel i COWI AS, Geir V. Bratli (til venstre) og prosjektsjef Hans-Egil Larsen i Jernbaneverket.

Cowi vant signalkontrakt for Bergen-Fløen

COWI har fått oppdraget med å prosjektere signalanlegget på jernbanestrekningen Bergen-Fløen for Jernbaneverket.

Oppdraget er blant de mest omfattende signalprosjekteringsoppdragene i Norge, skriver Jernbaneverket på sine nettsider.

En av hovedutfordringene i dette prosjektet er at Bergen stasjon har mye godstrafikk året rundt. I tillegg er det høytrafikkperiode på sommeren grunnet turisme. Denne kombinasjonen gjør jernbanestrekningen både unik og ekstra kompleks i Norge. I tillegg stilles det strenge krav til at bygging planlegges slik at det oppstår minst mulig stopp i togtrafikken.

Kompleks drømmeoppgave for signalfaget

For å bygge om og bygge ny jernbane, må man nødvendigvis jobbe på det området hvor dagens jernbane ligger. Da kan det ikke gå tog der. Arbeid inntil spor med trafikk er i tillegg risikabelt og medfører gjerne saktekjøring for togene og dermed forsinkelser. Dette gjør strekningen spesielt utfordrende.

- Jernbaneverket ønsker i utgangspunktet ingen forstyrrelser i trafikken. Dette er en utfordrende oppgave som krever erfaring og ekspertise, sier VP for bane i COWI, Geir Vidar Bratli.

COWI skal utarbeide en komplett og ferdig godkjent detaljplan for elektronisk sikringsanlegg på strekningen fra Bergen stasjon til Fløen.

Bransjeledende fagmiljø

Kontrakten omfatter alt arbeid knyttet til prosjektering og kvalitetssikring av signalanlegget på strekningen, både faseplaner underveis og endelig anlegg

- Dette er et stor og viktig oppdrag for oss som et bransjeledende fagmiljø innen bane, sier Bratli.

Prosjektet starter umiddelbart, og løper i første omgang frem til mars 2016, med opsjon på oppfølging i byggetid frem til idriftsettelse 2021. Videre er det opsjon på utarbeidelse av detaljplan for ERTMS hvis dette blir aktuelt for strekningen i denne perioden.